Frisk men inget Tyskland

Jag har beslutat mig för att hoppa över världscupstävlingarna i Tyskland. Efter att ha varit sjuk i drygt en månad och nu varit frisk och tränat i en vecka, känner jag att det inte är läge att tävla på världsnivå. Jag vill känna att kroppen är pigg och rask innan jag ger mig på att tävla på riktigt igen.
 
Jag åkte förvisso en tävling i Rättvik igår, men körde inte för fullt och bröt dessutom efter 2/3 av banan för att inte stressa kroppen för mycket. Lite synd då det var en väldigt fin långdistansbana. 
 
Sjukdomsperioden har inte varit så munter. Jag gjorde alla tänkbara tester på sjukhuset för att se vad som kunde vara fel på mig för knappt två veckor sedan. Men i de testerna fann man inget. Blodvärdena är tiptopp, inga tecken på twar, mycoplasma, influensa, körtelfeber osv. Ett elakt virus som suttit väldigt lokalt i halsen/nacken är väl den närmsta och mest troliga förklaringen till mina problem. Frustrerande. Jag har i prinicp inte haft några av de klassiska förkylningssymptomen under perioden heller. En dag snuvig och kanske två dagar med ont i halsen. Ingen feber någon gång. Mest bara allmänt trött, hängig och stel i musklerna, lite som dagen efter ett riktigt jävla tufft lopp, fast i en månad.
 
Nu har jag i varje fall varit igång med träning i en vecka. Väldigt lätt träning. Två styrkepass, en halvtimmes jogg och fyra skidpass på ca en timme styck. Känner mig ganska kass men ändå frisk. Konstigt nog fungerar styrketräningen väldigt bra och jag är nästan lika stark som i oktober. 
 
Nu hoppas jag kunna bygga upp mig igen och hinna bli i form till EM i slutet av februari. Det är realistiskt tror jag. Men framförallt vill jag bli pigg och kan jag känna mig lite som i höstas då det mesta stämde bra med träningen skulle jag bli väldigt glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback