Estland

Nu är jag pa plats i Tartu. Tangentbordet här pa "Internet Chill Out" är egendomligt...

Idag har vi kört Model Event och i morgon är det sprint. Jag har startnummer 26. Langdistansen är põ torsdag och den ser jag fram emot mest.

Student-VM

Nu åker jag på student-vm. Det ska bli kul!

WUOC2008

O-Ringen "Sjätte etappen"

Nicola Manfredi dominerade på skilodge. Det var en trevlig kväll på högfjällshotellet och grymt skönt att åka bil hem istället för att vänta på buss.

O-Ringen Etapp 5

Yes, avslutade veckan med ett riktigt bra lopp och knep en topp 30-placering (28:a). Jag kan inte säga att jag är speciellt nöjd med veckan då formen varit usel och förberedelserna dåliga. Kombinationen funktionär+elitlöpare är dålig. Bortsett från andraetappen har jag gjort stabila lopp, men farten har inte funnits där. Men idag orkade jag trycka på skapligt, men framförallt var det inga misstag eller stopp.

Jag gick ut med 4 min fram till närmste framförvarande, men med tre stycken som jagade mig inom 40 sek. Ola Martner kom ikapp vid fjärde kontrollen och vi följdes åt resten av banan, han drog mestadels och var ett mycket stabilt lok. På den avslutande långsträckan hängde vi av några löpare och kom ikapp några till som inte klarade av att följa. I mål var vi ca 20 sek efter ytterligare några löpare som det hade varit trevligt om vi lyckats ta oss förbi.

Jag är nöjd med dagen men inte med veckan.

O-Ringen Etapp 4

Bästa etappen orienteringstekniskt men skandal rent fysiskt. Jag hade ingen speed alls. Normalt skulle ett sådant lopp räcka till placering 5-10 men nu blev jag 41...

Vi hade rubriks kub-tävling igår.

Resultat:
Marianne, sjukt snabbt
Bäckis, nästan lika snabbt om inte snabbare
Alla andra, DNF

O-Ringen Etapp 3

Bättre idag, men tung kropp. Sprang som en röv till första kontrollen, sen skitbra resten av banan fram till vägpassagen. Därefter lade jag bort 2,5 min och landade på en 22:a plats. Helt ok med tanke på att jag var helt orkeslös idag. Låg 11 vid vägpassagen. Bra orientering fram tills dess i alla fall.

Plockade i sammandraget!

O-Ringen Etapp 2

Bottennapp.

Mer jobb dessutom...

O-Ringen Etapp 1

Trött kropp och onödiga misstag. Men ändå helt ok på det 13,3km långa loppet. Jag blev 38, ca 11 min efter täten. Jag har slarvat bort 5 min ungefär, men jag har tappat lika mycket tid på att jag var seg, seg, seg. Trots detta lyckades jag i alla fall knäcka en färsk 10milasegrare under loppet =)

Det var riktigt kul terräng och bana. Väldigt krävande både tekniskt och fysiskt. Det var även häftigt med 23 600 startande idag.

Jobbade bara till 21 idag...

Ny skrivare

Nu har vi fått en ny skrivare till kontoret i Lindvallen. Det flyter på lättare nu. Men det finns fortfarande orealistiska förväntningar på vad som är möjligt att producera i vårt fina kontor. Nu har jag slutat jobba dygnet runt och det är skönt. Det börjar komma deltagare till Sälen också, riktigt kul. Det haglade idag igen. Funktionärskväll i TS-tältet ikväll, blir kul.

Jag missade herrarnas VM-final på tv =(

Hej

Idag tog jag 300 höjdmeter på 15 minuter. Det hade jag tid med. Sen har jag ätit norsk frukost, jobbat och nobbat Låma med att inte följa med och titta till Dansbandsveckan i Malung. Så är läget.

Dagens lärdom
"Skaka om tonern när skrivaren hävdar att tonern är slut"-tricket, ger ungefär 100 extra utskrifter

Gårdagens lärdom

Man ska INTE ha vanligt diskmedel i diskmaskinen Låma!!

Into the wild

into the wild
Jag såg en grymt bra film igår,
Into the wild. En film jag rekomenderar varmt. Blev lite sugen på att åka till Alaska faktiskt. Det blir Sälen i morgon igen, ska bli fint, nästan lika fint som Alaska kanske?

Emile Hirsch är riktigt bra igen (var bra även i Alpha dog) och Eddie Vedder levererar ett grymt soundtrack. Kan var en av mina topp 10 favoritfilmer.

Fint i Sälen

Jag jobbar och står i, men jag har hunnit med två träningspass per dag också. Det går rätt bra, det är sjukt fint här uppe. Även när jag får MMS som i inlägget innan detta så tappar jag inte humöret.

Idag har jag börjat pilla på ackrediteringsplastkortsskrivaren. Den fungerar bra. Jag ska inte avslöja allt jag ska göra eftersom jag inte vill ha dålig kritik. Men jag gör i princip allt som har med O-Ringen, färg och form att göra, typ.

Rollen är ett svin...

På plats i Sälen

Jag är på plats i Lindvallen i vårt nya och temporära kontor där tävlingsexpeditionen senare ska ligga. Det är även tänkt att jag ska träna en hel del här uppe. Igår var jag ute på en fin-fin löptur på fjället, det lär bli en till idag.

Full hand på lördagen

Det blev en full hand igår minsann. Med råge dessutom. Löptävlingen gick inte så jätebra, jag är inte speciellt nöjd med min tid. Men det var ett bra träningspass. Efter löpningen stack jag och Gustav ut på ett rullskidspass. Vi skulle köra en runda som enligt Gustav tar två timmar. Vilket visade sig vara en sanning med modifikation. Efter två timmar och femtio minuter rullade vi tillbaka till Norberg, som var vår utgångspunkt.

Turen var visserligen väldigt trevlig. Lite regnstänk i luften, men solen tittade fram mot slutet. Det enda negativa var när en outbildad och oattraktiv kille från ett  brukssamhälle i västmaland köre om oss med nedvevad ruta och skrek glåpord.

På kvällskvisten var det festligheter, mycket trevligt.

Slut på en hård jobbvecka

Nu tar träningen vid istället. Löpte intervaller nu i kväll, var ganska stark. I morgon ska jag vara med i en löpstafett, 5km mestadels på asfalt tyvärr. Jag räknar inte med någon topptid, men jag ser det som bra träning. 90 minuter rullskidor innan frukost först. 50g mörk choklad idag, moralen är låg.

Har gör juniorvärldsmästaren bort sig

Visserligen är denna bild tagen innan han blev juniorvärldsmästare, så i framtiden hoppas jag vi slipper se Johan Runesson göra sådana penibla och enkla misstag som att löpa med kalsonger under löpashortsen. På medeldistansen idag på jvm verkar han i alla fall skött sig bättre, grattis.

Idéer

Idag var det ruggit fint när jag var ute och sprang en sväng på kvällskvisten. Några idéer om Hammers Hill 08 kläcktes, och jag har börjat skissa på upplägg.

Preliminärt upplägg (påverkbart och kommer att ändras något så jävulskt)
- Datum? 22/8?
- Tidigare samling då vi skiter i att vänta in mörker för natt-ol
- Samling/Prolog på Rymden
- Rullskidsrace (antingen samma bana som ifjol eller tävlingsformen från JG Troffy)
- Avfärd med cykel till OL-arena (inget cykelmoment i tävlingen, men nödvändigt med cykel för transport)
- OL i kvällssol med äventyrsmoment. ca 25 min tävlingstid.
- Våtklut. Grill?
- Hemfärd på cykel

Lämna synpunkter och önskemål.

Hektiskt

Idag har jag jobbat 10h och tränat 2h. Blir inte mycket över till annat då. Träningen bestod av ett cykelpass med racern, det var inte igår! Jag kände mig ganska stark och det var riktigt skönt väder att cykla i. På slutet av passet cyklade jag om en MTB-cyklist med dålig tandrad. Han försökte hänga på, och när jag trodde att jag skakat av honom och svängde upp mot backen uppför skräddarbacken, genomsköt han mig och jag fick en ganska lång naturlig intervall. Spattigt, jag vet, men skönt. Vad är en bra tid från rondellen upp till toppen egentligen? Jag tror 8 minuter är bra.