Klar för världscup

Jag i rygg på Janne Häkkinen, världscup i Tyumen 2014
 
Jag är förhandsuttagen till den rekordtidiga premiären av världscupen 2015/2016. Tävlingarna startar den 25 november och jag håller alla tummar jag har för att det ska dimpa ner snö uppe i Ylläs så att tävlingarna ska bli av.
 
Vårt uppladdningsläger i Kiruna har vi skjutit på en vecka. Datumen blir 18-22, om det kommer någon snö. Just nu finns ingen snö och långtidsprognoserna ändras varje dag. Att vi fått ställa in snöläger i Kiruna vecka 46 två år i rad nu känns oroväckande. Det ska vara ett säkert kort med snö i Kiruna vid den här tiden.
 
Även om långtidsprognoserna lovar snö om några dagar litar jag inte på dem förrän snön ligger på backen. Det är bekymmersamt med snöläget. Levi har ställt in världscupen i alpint, Beitostølen och Bruksvallarna kämpar för sina säsongsöppningar i längd. Jag har länge haft åsikten att man bör skjuta på hela säsongen ungefär en månad. I skidorientering finns det dessutom ingen anledning att ha några värdetävlingar innan nyår enligt min mening.
 
Nåväl. Jag har lagt upp min träning hela året för säsongens program. Jag är inte orolig även om jag skulle vilja åka på läger som planerat. Just nu är det otroligt bra barmarksförhållanden i Falun, så högkvalitativ träning går det genomföra. Med torr asfalt och pannlampa kommer man långt.
 
Träningen går bra och tycker jag ligger bra till. Jag håller ett öppet sinne för vad som händer fram till premiären, det blir i princip nya bud varje dag beroende prognoser och utsikter för snö.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback