Jukola

Årets höjdpunkt under orienteringssäsongen genomfördes i år en bit utanför Åbo. Jag for dit i torsdagskväll och hade således både fredagen och lördagen på mig att förbereda mig inför loppet på natten till söndagen.
 
Sommaren var på besök i Finland och det var riktigt skönt att slappa med lättare jogg, ett mysigt ol-pass och en massa mölkky-spelande. Tyvärr brände jag mitt vita skinn, såg ut som en brittisk charterresenär ungefär.
 
Jag sprang sträcka 3 i vårt andralag. Den långa natten, 15.8 km  tuff nattorientering. Skitkul såklart. Fick dock ett lite sämre utgångsläge då Arnesson hade en riktig skitdag och tappade mycket tid. Men det var bara att bita i. Jag gick ut som 78:e lag.
 
Jag öppnade ganska defensivt för att jag var lite rädd för distansen pga dåliga förberedelser (hade ett 13 dagar långt löpuppehåll efter tävlingarna i Bjursås). Tog första kontrollen bra men gjorde en lite krok på tvåan. Sedan kom jag in i loppet. Det gick skitbra. Tog ett dåligt vägval där jag fastnade i brötterräng och tappade tid. Mellan de fina berghällarna fanns det riktigt bökiga grönområden.
 
Jag hade under loppet sällskap av lite andra löpare. Sprang bakom Olli-Markus från K4–11 men tappade honom till den gafflade 12:an där vi hade olika. Här kom dock Anders Nordberg ikapp, vilket är en bra rygg. Vi tog olika vägval till 14:e men stämplade samtidigt. Även Gernot Kerschbaumer var med nu.
 
Jag hängde med till 22:an. Det var ogafflat, men det visste inte vi så vi tog lite olika mikrovägval emellanåt. Jag började bli trött också. Jag är inte lika bra på att orientera som Anders och Gernot så när jag var tvungen att orientera nogrannt tappade jag några meter och fick sedan jobba hårt för att ta ikapp det. Lite jojo-löpning. Jobbigt i längden.
 
22:an var gafflad och Anders sprang hårt från vätskan efter 21:an. Jag fick slita och slarvade med kartläsningen och gled med till fel gaffel. Fattade dock snabbt vart jag var och kunde styra om kursen till min kontroll. Tappade ungefär en minut fram till nästa gemensamma då jag även gjorde en liten krok på 23:an. Resten av banan gick bra och jag kunde på trötta ben skicka ut Vladimir som 58:a.
 
Vårt lag gjorde en ok stafett och vi blev 52:a och fjärde bästa andralag. 
 
Lagresultat
Banan på gps seuranta (ingen gps på mig)
 
Jag är nöjd med mitt lopp och det var verkligen skitkul att springa. Orientering blir knappast bättre än såhär. Bra bana, bra karta och bra terräng. Att det dessutom går bra är härligt. Då får man ta att man blir sliten som fan av att vara vaken hela natten och dessutom få en till dålig natt på köpet till följd av usel hemresa.
 
Nu har jag gjort bra lopp på både 10Mila och Jukola - orienteringssäsongens mål uppfyllda! Oklart om det blir någon mer tävling jag går in för i år. Möjligen SM-stafetten och Smålands. Men jag vet inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback