Bra läger i Ylläs

Nu är jag hemma i Falun igen, efter två trevliga veckor i Ylläs.
 
Jag blev sliten i både kroppen och kroppen efter långdistansen i tisdags. Fantastiskt skönt att nå ett av säsongens mål redan i första världscupsvängen. Eftersom förhållandena var så fina passade jag på att åka mycket skidor. Här hemma är inte förhållandena direkt bra för skidåkning, så det var skönt att åka skidor i Ylläs grymma spårnät.
 
Arrangören hade en liten del av spårsystemet öppet för träning vilket jag utnyttjade varje dag för att få ordning på tekniken, som jag kände att jag fick slita med under tävlingarna. På kvällarna blev det pannlampsskidåkning med klassiska skidor.
 
I helgen körde vi Ensilumenrastit, en tvådagarstävling. Tyvärr hade jag svårt att hitta tävlingsfokuset. Under lördagens lopp glömde jag t.ex att stämpla vid första kontrollen och fick vända. Ett misstag som kostade en minut. Resten av loppet gick bra och jag kunde åka riktigt fort. Tyvärr var mitt fokus ganska dåligt under den ganska lätta banan så jag gjorde en till riktigt stor dundertabbe. Inte alls bra, väldigt besviken på att jag inte utnyttjade detta tillfälle bättre inför kommande, viktigare tävlingar.
 
Söndagens lopp gick bättre, tyvärr var jag inte alls pigg. Men loppet var bra, vilket var det viktigaste. Att gammkroppen blir sliten efter ett två veckor långt tävlings- och träningsläger är inte konstigt. Det viktiga är att jag vet att jag kan åka fort och rätt och konkurrera om de fina placeringarna. 
 
Sedan hade vi jäkligt kul också. Det är bra stämning i laget och framförallt bra klimat i herrtruppen tycker jag. Att bo tätt inpå varandra i två veckor är en utmaning för tålamodet. Lite småirriterat blev det emellanåt, men mestadels god och grabbig jargong. Jag längtar till nästa VC-omgång i Tyskland i januari.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback