EM Långdistans

Stark på andra halvan av banan. Foto: Elena Fedotova 
 
Jag kom iväg bra i starten och tog första kontrollen bra. Tyvärr gör jag ett litet dumt vägval till tvåan och tappar några positioner och över den gemensamma vägpassagen mellan tredje och fjärde kontrollen är det många åkare emellan mig och min tidigare "rygg". Fortsätter bra men det går segt. Gör ett litet misstag inför varvning, men inget stort. Byter skidor som planerat i första varvningen och upplever att de nya skidorna går bättre. Andra varvet går riktigt bra till jag börja varva damlöpare som är svåra att passera på smala skoterspår. Dessutom är det svårt att passera klungor av damer som plogar utför. Suck. Gör tyvärr två misstag där jag missbedömmer korsningar. Efter det går det riktigt bra och jag börjar avancera. Det blev ganska mycket soloåkning för mig idag. I slutet av tredjevarvet inför varvning och det raka avslutningsvarvet kommer jag ihop med en liten klunga och är först ut i den på avslutningsslingan. Tyvärr hade jag ingen framförvarande inom synhåll att jaga på, men däremot fyra fem grabbar i rygg på mig. Är väldigt nöjd att jag höll i avslutningsvarvet bra och höll de andra bakom, sånär som på Spörry som slipstreamade sig förbi i backen ner mot upploppet.
 
Blir 13:e (12:a i EM då en Ryss i nationell grupp var före). Ok resultat men jag hade siktet inställt högre. Med ett bättre förstavarv hade jag kunnat få ganska bra ryggar ut på andra varvet och troligtvis fått en bättre resa än den jag hade på mestadels egen hand. Ca en minuts misstag idag är ändå ett bra lopp, men jag hade inte dagsformen för mer idag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback