Superpåsken

Det blev riktigt bra väder i helgen och fin-fina orienteringstävlingar i Sörmland. Varierande resultat men behövliga steg på vägen mot 10Mila-formen. Det var trevligt att orientera i påsk helt enkelt.
 
Stigtomtakavlen
Efter diverse omkastningar fick jag springa den raka fjärdesträckan på 9,5km. Skitkul men ovant. Jag kan inte minnas att jag sprungit någon rak sträcka tidigare. Jag fick gå ut i en bra klunga ca 1.20 efter täten. Vi inledde skitbra, Järla drog. Säkert, harmoniskt och ett jämnt tempo. Perfekt, tills vi kom ikapp täten redan efter tio minuters löpning. Här blev det dock väldigt stimmigt. På långsträckan till sjätte kontrollen är jag inte riktigt med på orienteringen, vilket ingen annan heller verkar vara. Vi stannar upp och tittar på varandra. Här lyckas IKHP få en lucka på eget vägval. Det blev en bom på tre minuter. Följande kontroller fortsätter i hetstempo med mycket misstag. Jag blir irriterad och går upp och drar från tionde kontrollen in till varvning. Efter varvningen skruvas tempot upp och Järla går upp och drar och vi tar oss in till växel 40 sekunder efter ledande IKHP. Med i klungan, uppdraget slutfört. Känns dock lite surt att vi släppte iväg ett lag. Bäckman springer bra på femtesträckan och skickar ut Jakob på en andraplats. Tyvärr får Jakob se sig passerad av några lag och vi landar på en femteplats efter en bra laginsats.
 
Resultat
 
Öppen 8 på Kolmårdsmedeln
Joggade runt Öppen 8. Bra kartkontakt, bra flyt, behagligt tempo. Grov karta och bitvis väldigt luperat i kanonfin terräng.
 
Silva League Finspång
14,5 tuffa kilometer i H21E2. En fin och tuff långdistansbana. Det märktes att man måste träna upp de färdigheter som krävs för denna typ av underhållning. Tävlingen var för mig främst en viktig byggsten inför resten av säsongen men jag hade också förhoppningar om att kunna springa bra med tanke på hur pass bra det gått på säsongens inledande lopp. 
 
Det gick däremot inte jättebra. Jag hade problem med kartläsningen (säsongens första pass på 15 000-del). Jag hade problem med att löpa i skog och navigera samtidigt. Ovana helt enkelt. Jag hade problem med riktningen några gånger - något som jag måste bli bättre på. Framförallt var jag dålig på kortsträckor. Under loppet gick det bättre och bättre egentligen. Jag tror jag "kom in i det" på något vis. Det var tufft att hålla på i 98 minuter. Uppskattningsvis sex minuter misstag och lika mycket till finns att hämta i de färdigheter som innan loppet var ostimulerade denna säsong.
 
Det var ett skitkul lopp och en viktigt genomkörare. 
 
Resultat
 
Kolmårdskavlen
Fick äran att springa förstasträckan. En uppgift jag trivs med. Jag hade dock inte en bra dag. Benen var trötta efter långdistansen. Kom iväg bra i starten och var först till min förstakontroll. Tempot var behagligt, det kändes bra. Mot tredje-fjärde kontrollen är många lag före och jag inser att jag haft en lite längre gaffel. Till nästa gaffel är jag återigen först och ser bara en tom skog före mig. Går på en bom och några lag smiter förbi. Skönt att få lite lag att jaga. Men jag tar eget vägval. Kommer till en gemensam del där jag har uppskattningsvis trettio lag före mig. Jag tar återigen ett eget vägval jag tappar på och följer upp det med en bom. Suck. Här börjar även krafterna tryta. Jobbar på bra och "plockar ryggar". Är stark i skogen men på en längre vägsträcka på vägen hem har jag ingenting att komma med. Får slita rejält. Vill lägga mig ner och ge upp. När vi väl kommer in i skogen igen går det bättre och jag går upp och anför klungan till förvarningen. Bommar en minut på följande kontroll. Ramlar in till växel nästan sex minuter efter. Skit.
 
Det var inte vår stafett. Det var fler i laget som hade en tung dag. Bäckman räddade äran lite genom att göra en fin sistasträcka, men i övrigt var det dystert.
 
Resultat
 
Det var en kul helg med sommarvärme. Stigtomta var bra. Jag är nöjd med att jag drog nästan halva sträckan i ett bra tempo. Formen är bra. Däremot är jag inte tillräckligt anpassad för orientering än, så det blir tufft att springa flera lopp på raken. Helgens tre lopp på fyra dagar var i tuffaste laget. Men på sikt tror jag det var en bra investering. Kortsiktigt en usel strategi, som vi såg ett tydligt exempel på under Kolmårdskavlen där IFK Mora drog längsta strået till stor del tack vare att de stod över Silva League-långdistansen. Smart drag och imponerande löpt. Grattis!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback