701h

 
Träningsåret är slut och ett nytt tar vid. Jag har genomfört ett mycket bra träningsår där allt egentligen har gått enligt plan. Mitt samarbete med Annika Zell på DSA som tränare har varit värdefullt och utvecklande.
 
Träningsåret började dock lite dåligt då jag förra året var skadad med mitt hopparknä light som gjorde att jag inte kunde börja springa förrän i mitten av maj och att jag inte åkte skejt på rullskidor förrän efter O-Ringen. Dock löste jag det genom annan träning och det blev mycket rullskidor och styrketräning förra våren/försommaren. Framförallt har jag inte haft några sjukdomsavbrott. Endast en handfull sjukdomsdagar har jag haft under året.
 
Efter O-Ringen och mina heltidsjobbsmånader maj-juli började den riktiga hårdkörningen med träningen genom läger. Nordseter, Grönklitt, Örebro och Jönköping var fina barmarksläger. Bruksvallarna och Arvidsjaur fina snöläger som kunde genomföras enligt plan. Däremot blev det lite annat än plan runt jul/nyår då jag tänkt tränat mycket skidor i Sundsvall. 500m konstsnö var förståss bättre än barmark och räddningen blev en vecka i Vemdalen med mycket bättre förhållanden. Som uppladdning till EM blev det ett härligt höjdläger i Livigno i februari.
 
Överlag blev det också mycket löpning genom vintern, något som jag både planerat att hålla i bättre men som också blev naturligt då det var så pass dåligt med snö.
 
Resultatmässigt inte nöjd
Själva tävlingssäsongen blev inte riktgit vad jag hoppats på. Jag tycker jag har blivit en bättre skidorienterare men resultaten har inte visat det riktigt. Jag tycker att jag har gjort många bra och stabila lopp, men de riktiga fullträffarna har saknats. De bästa loppen har varit vid "fel" tillfällen (stafett i andralaget och jaktstart). Något som vittnar om att kapacitet finns ändå finns där. Nedan ett diagram som visar mina individuella världscupsloppsplaceringar. Tråkigt med en dålig avslutning med EM-medeln och ultralången. Mellan dessa två skitlopp gjorde jag dock en riktigt vass stafettsträcka, kanske ett av mina bästa lopp i karriären.
 
 
EM-medeln med 22:a-platsen där jag hade en riktigt dålig dag sticker ut
 
Jag har placerat mig på placering 10-13 i nästan alla WC-lopp, vilket är bra men samtidigt inga placeringar man vill ha. I alla fall inte hela tiden. Två tiondeplatser där jag varit 29 sekunder från seger. Tiondeplats där jag åkt skitbra. Tioendeplats där jag åkt ganska dåligt. Frustrerande.
 
Förra säsongen var det rena misstag jag lade bort tid på. I år har det varit mer att jag tagit fel vägval och blivit ifrånåkt. Kan vara att jag blivit för defensiv i min orientering för att undvika misstag. Kan vara att alla andra blivit mycket bättre. Kan vara något annat. Det är det jag försöker grubbla på och hitta lösningen på fram till VM nästa år. Jag har lite idéer jag bollar med Annika. Jag ser fram emot att genomföra dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback