SM-helg i Luleå

Den svenska säsongsavslutningen med SM-tävlingar i Luleå blev ett bra avslut på säsongen. Silver på medeldistansen och en bra genomförd stafett.
 
Medeldistansen
-13 och ganska kärv snö men det blev ändå ett fartfyllt och snabbt skido-lopp. Något som visat sig passa mig bra. Inte lika tekniskt utmannde som VM. Loppet gick riktigt bra men efter halva började jag bli trött, framförallt började det kännas i ländryggen. Kunde ändå hålla farten bra men skärpan blev lite sämre. Vid tredje sista är jag i delad ledning med Arnesson men tar ett dåligt vägval till näst sista och tappar 39 sekunder. I mål skiljer det sedan 41 sekunder till Arnessons fördel.
 
I ledning vid varvning, åtta sekunder före Arnesson
 
Inget att hänga läpp över, jag får vara nöjd med silvret. Kändes bra att jag kunde vara med och utmana Arnesson så pass länge som jag gjorde. Även om jag tagit samma vägval där på slutet som Arnesson hade nog resultatlistan sett likadan ut. Hade jag åkt 39 sekunder snabbare på den sträckan hade det ändå fattats 2 sekunder i mål. Segerarginalen hade blivit mindre dock.
 
Resultat
 
Stafett
Jag åkte sträcka ett och tre. Anders fick sträcka två och fyra. Jag inledde bra till ettan men började läsa mot kontroll 7 helt plötsligt och lade bort dryga minuten redan där. Lyckligtvis lyckades jag ansluta till täten innan växel och kunde skicka ut Anders med Alfta och Hallby.
 
Anders åkte sedan bra mot landslagsåkarna och vi kom tillslut 6:a och inte alls farligt långt efter. Det får vi vara nöjd med, en bra prestation helt klart och framförallt bra åkt av Anders.
 
Resultat (som inte riktigt stämmer mer än ordningen på lagen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback