Ett lyckat Jukola

Det blev även i år rekord för andralaget. 35:a och tredje bästa andralag! Under natten skötte sig grabbarna bra, framförallt Böttsin som gjorde en riktigt fin andrasträcka. Vi låg länge och nosade på vår slutliga 38:e-placering från förra året. Vi var 39:a efter både tredje och fjärde sträckan. Jag fick gå ut på min sjättesträcka som 46:e lag.
 
Jag satte av i bra fart mot förstakontrollen, som var en långsträcka, och fick den riktigt bra. Var inställd på mycket individuell orientering och det var det även i början. Vid nionde kontrollen kom jag ihop med IKHP och lade mig i rygg på väg till tian. Det kändes kontrollerat och jag var med i orienteringen och vek av när jag misstänkte att det var dags för gaffling. Tyckte jag tog en säker ingång till kontrollen men läste fel på beståndsgränsen och gick på fel sida om höjden. Detta kostade 1.45 ca, vilket var onödigt då jag i princip spikade kontrollen innan jag missbedömde gränsen.
 
Samlade mig sedan och hittade tillbaka till flytet. Tog de följande kontrollerna bra. Kommer ikapp flera lag vid 15:e som var en ganska diffus kontroll. Nu blev loppet helt annorlunda; istället för kontrollerad sololöpning blev det nu oorganiserad och hetsig klunglöpning. Massor av småbommar till följd. Onödigt!
 
Skärper mig efter bommen på 22:an och avslutar bra. Saknar dock den önskade överväxeln men lyckas spurta förbi två lag precis före växel och skicka ut Bäckis precis före IKHP och Helsingin Suunnistajat. 39:a vid målinjen (37:aa vid kartövelämnandet)
 
Bäckis gör sen ett riktigt fantomlopp och för upp oss yttligare till en 35:e plats! Riktigt imponerande av Bäckis och superbra gjort av oss i andralaget. Rekord i år igen.
 
Förstalaget hade en mindre bra natt och var efter oss efter tre sträckor, men gjorde fyra bra sträckor och kunde landa på 14:e plats efter att Wille bjudit på en monsterspurt där han ställde av Marc Lauenstein och Fredrik Johansson.
 
Gott så. Verkar som det kan bli dags igen att leverera topplopp i augusti, Night Hawk står på tur.
 
Lagresultat
Karta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback