Bra sprint och felstämplad på stafetten

EM-sprinten var bra, jag åkte fort och rätt men tre vägval var dåliga och där tappade jag tid. Blev tia, 43 sekunder efter, 24 sekunder till brons. Ganska bra, nära men inte jättenära. Tight och tätt som det ska vara på sprint. Grymt kul bana med hög fart hela vägen. Det gäller att göra ett topplopp om man ska knipa en medalj.
 
Stafett dagen efter. Taggad över att få köra förstasträckan i vårt lag. Kändes bra, fick starten bra. Blir lite trängd vid tvåan där jag åker in från vänster till kontrollen för att slippa vända. Alla andra tar höger och jag blir bufflad och tappar lite positioner. Följande kontroller är korta sträckor med köbildning då jag ligger 7-8 i ledet. Stressar inte upp mig. Blir dock lite drygt då de två åkarna närmast före släpper lucka till täten och jag inte kommer förbi. Kommer dock förbi lite senare och ser tätgruppen 15-20 sek framför mig.
 
Till trettonde kontrollen tar vi av oss skidorna och springer upp för en grymt brant backe. Jag knappar in lite på täten men blir stum i låren. Avståndet är ungefär detsamma när vi stämplar vid trettonde kontrollen. Till fjortonde läser inte jag till fjortonde utan läser direkt till femtonde. Åker till femtonde och stämplar. Först i spåret. Fortsätter sedan till sextonde med ett sämre vägval så att tätklungan åker förbi igen.
 
Jagar på och är 15-20 sekunder efter i varvningen. Åker bra på slutslingan men får aldrig riktigt kontakt. Växlar 30 sekunder efter. Bra sträcka tänker jag, nu har vi chansen. 
 
Det blev en kortvarig lycka. "misspunch" säger funktionärerna vid utläsningen. Jag förstår inte vad jag gjort. Ena funktionären visar en karta och att jag saknar stämpel på fjortonde kontrollen. Då förstår jag. Helvetet.
 
Tråkigt som fan. Förstöra guldchanserna. Förstöra för laget. Förstöra för mig själv. Inte roligt på något sätt. Peter säger att det inte är någon fara, att det kan hända vem som helst. Jag är tacksam för stödet, bättre lagkompisar finns knappast. Och då känns det ännu surare att förstöra för dem. Det blir inte bättre av att Erik gör en kanonsträcka på andrasträckan. Vi blir avplockade såklart. Avslut i moll. Jag hade gärna velat att vi tog den där medaljen.
 
Näven är rejält knuten i fickan för revanschen. Om knappt två veckor börjar VM.

Kommentarer
Postat av: Harry

Så surt! Lider med dig. Men bit ihop o kom igen! Don't worry be happy.

2013-02-20 @ 02:06:05
Postat av: David

Sånt händer även om det är tråkigt! På VM kommer du kolla alla koder och då kommer revanschen :-) Lycka till!

2013-02-23 @ 20:12:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback