NM på Budor

Det var kanonfina tävlingar på Norska Budor i helgen. Perfekta genomkörare inför världscupsäsongen. Det blev en bra helg.

Fredag, långdistans
Hårt väder med rejäl vind och bitvis igendrivna spår. En tuff, teknisk och lång masstart. Kom iväg bra i starten och var helt ensam vid min förstakontroll. Till tredje som var gemensam var vi ett helt gäng. Till femte tog jag ett dåligt vägval och bommade lite, dessutom fastnade mössan i en gren. Åkte sedan i princip själv hela banan. Jag hade ingen vidare bra dag rent fysiskt, kände mig inte alls pigg, så jag hade behövt lite draghjälp. Glädjande var att jag var snabbast på sista varvet. Antar att de andra började tröttna och jag fortsatte i samma segfart. Blev sexa i mål.

Lördag, medeldistans
Bättre idag. Kanonväder och lättfört. Mycket teknisk skidorientering idag med. Gjorde ett bra lopp förutom en sträcka där jag tappade bort mig lite i det täta spårsystemet. 49 sek från sträckbästa på den sträckan. Kom ändå i mål på en tid som räckte till placering fyra. 48 sek efter JG som gjorde ett vasslopp.

Söndag, kortdistans
Eftersom det var NM-stafett fick vi svenskar köra O-treff istället. En lite kortare och lättare bana idag, rent tekniskt åtminstone. Jag inledde slarvigt med att åka lite fel till första kontrollen och lade bort dryga halvminuten, sedan skärpte jag mig och åkte bra. Kände också av att långdistansen var riktigt tuff. Orkade inte riktigt trycka på i backarna. Första halvan av banan var bara uppför, sedan vände vi av hemåt. Rost vann med en minut före mig.

En positiv trend i helgen med placeringarna 6-4-2. Vad blir det nästa gång måntro?

Resultat och kartor från tävlingarna:
Lång
Medel
O-treff

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback