Hu og hei

Igår sprang jag mandomsprovet Hu og hei här i Trondheim. 30km fågelvägen, jag löpte 40km för att ta mig igenom banan på knappa fem timmar.

Det hela började med en prolog på fredagen. Snuskelöpet. Där fick man efter startskottet se en karta med ca 15-20 kontroller, välja ut 5 att rita in på sin egen blanka karta och därefter var det bara att "hämta" kontrollerna så snabbt som möjligt. Jag bommade ca 20min på första. Bästa tid var 15min på hela banan. Detta lade grunden till starten på själva Hu og hei dagen efter. Jag fick inte vara med i jaktstarten utan fick starta 10min efter täten i omstarten. Men 5min före de som inte deltog i snuskelöpet.

Varje löpare har en 25 000-dels-karta över bymarka med sig. I starten får man veta var första kontrollen är och ritar in den på kartan. Vid kontrollen får man sedan veta var nästa kontroll är. Sedan fortsätter det så till man är i mål. Sträckorna varierade från 1,5 till 5,6km i längd. Efter 18km varvade vi (mål för damklassen) sen återstod 12km. Jag tyckte jag genomförde loppet bra, förutom en >5min-bom på trean. Sprang mestadels själv, men sprang med ett gäng NTNUI-killar en timme innan varvning ungefär (bra taktik när de kan stråken i bymarka). Vid varje kontroll fick man choklad och russin, dessutom hade jag vätskebälte med mig så energidepåerna tog aldrig slut. Däremot var löpsteget ganska kort på slutet. Tror jag var lite för feg med tempot i början, men det är svårt att veta hur det är att springa i 4-5h när man aldrig gjort det förut. Trönderterrängen är dock ganska skonsam mot kroppen, men 40km tar ändå ut sin rätt. Benen får man lyfta ganska många gånger under 5h. Jag blev åtta. Rollen blev trea.

Kartan

Kommentarer
Postat av: tomp

Oj, det lät tufft! Bra jobbat.

2011-10-09 @ 13:36:59
Postat av: JG

Jaha droppa rullO och syftet med resan

2011-10-09 @ 18:41:42
Postat av: Zerbembasqwibo

JG> Syfte? Kan väl bara vara ett syfte att åka till orienteringsvärldens universitetsmecka?



Gött att se banan, minns ett NSM där jag tappade segern med 4 sek och kom trea i samma fina terräng.

2011-10-10 @ 12:13:11
Postat av: Scott la Rock jr

Bra jobbat! Och gav säkert mer än dubbelt så bra träning som fjollan som körde rullO i borlänge fick



Och vem fan är den där JG? ÄR det den där skidO killen som hållt på i snart 15 år utan ett enda bra resultat och ändå tror att han är så jävla bra?

2011-10-10 @ 23:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback