Heldag i testlabbet

Idag har jag tillbringat hela dagen på livi i Falun för tester. Kondition, balans och styrka. Hans Jørgen Kvåle och Kim André Sveen gör sitt examensarbete som går ut på att testa vassa skidorienterare för att ta reda på vad som krävs för att bli bra i denna sport. Typ. Det är min tolkning. Totalt 14 test tror jag det var.

På förmiddagen var det balans och konditionstester. Efter 217g energikaka och en snål portion pasta var det dags för styrketester på eftermiddagen. Energiintaget var uträknat efter kroppsvikt och man fick inte dricka kaffe under testet. Vatten var det dock fritt att konsumera.

Styrketesterna bestod av både max, en repetition och uthållighetsstyrka. Eftersom alla värden ska hållas hemliga för att inte påverka studien kan jag inte droppa några siffror här (vissa har inte gjort testet än). Det var också svårigheten var under testet då jag inte hade en aning om vad som var bra eller dåligt resultat på respektive test, eller vad man skule sikta på. En repetition är ganska svårt, eftersom det är svårt att vilken nivå man ska börja på. Det blir ungefär 6-7 "försök" på varje övning. Jag är ändå ganska nöjd med några av styrkeövningarna, samtidigt som jag är missnöjd med några (brutalbänk som jag floppade på t.ex). Mina ben är fortfarande ganska döda sen ultra-sm och hu og hei, så det påverkade nog en del.

Kul var det i alla fall. Kan det gynna skido-sporten (och mig) så är det självklart att ställa upp. Hoppas Kim och Hasse får ut några vettiga resultat av testerna.

Några test vi körde:
V02max rullskidor +6 backar vara en "skido-skejt"
Stakergo
Benböj 1RM
Smal bänkpress 1RM
Omvänd bänkpress 1RM
Squat jump
Bråsterk, uthållighet
Dips, uthållighet
Brutalbänk, uthållighet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback