SM-helg i Umeå

Lördag, masstart
Starten senarelagd en timme pga kyla. Var inga problem med kylan när man åkte. Var dock mer problem med mig. Var aldrig med i matchen riktigt, var inge rapp och gjorde en hel del dumma smågrejer. Blev 8a. Inte speciellt kul.

Söndag, stafett
Kände mig bättre idag. Tomp körde första och gjorde det riktigt bra. Så bra att jag missade växeln! Det löste sig emellertid rätt bra då det bara var stavarna jag inte hann få på mig innan växel. Kunde ändå knipa Alftas, Rostis, Rygg vid första kontrollen. Utan förvarning är det inte så lätt att veta när det är växel. Även om det var väldigt klantigt av mig.

Jag hade samma bana som Rost hela vägen och det var ganska tacksamt att ligga i rygg. Även om jag fick slita hårt. Mot slutet var det gemensam bana och vi var hack i häl på Arnesson som haft annan gaffel i inledningen. Jag fastnade när jag skulle vända ut från 15:e kontrollen, vilket mestadels berodde på trötthet, och tappade Rost utom synhåll. Skymtade de två framför mig några gånger men upp till kontroll 18 (tredje sista) gick repet av helt och hållet. Där gick det fort! Så jag skidade in på bronsplats. Vilket vi var nöjda med då vi både Tomas och jag upplever att vi åkt bra, även om vi hade som mål att kunna utmana Alfta och Hallby. Vilket vi på sätt och vis gjorde, men fick denna gång se oss besegrade av strået vassare lag.

VM-biljett
Fick även klarttecken till VM i helgen, vilket känns bra. Dock är det inte klart vilka distanser jag får åka. Vet inte hur förbundskaptenen tänker med tävlingarna här efter EM. Jag har försökt träna på ganska bra dessa två veckor som varit. Samtidigt som jag förståss har försökt åka riktigt fort på tävlingarna. SM är ändå en tävling som jag vill åka riktigt bra på. Men precis som förra helgen var jag jätteseg ena dagen och pigg den andra dagen. När jag känt mig säker på att få en VM-biljett efter EM så har jag resonerat som så att det är en viktig träningsperiod efter EM där jag kan lägga grunden till VM-formen, och kanske samtidigt riskera att göra något dåligt resultat. Skulle med andra ord vara skönt att veta distanserna snart så jag yttligare kan skärpa mitt fokus mot VM. Jag vill ju såklart åka alla distanser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback