Kytäjä-Jukola 2010

Det var riktigt kul att springa årets upplaga av Jukola. Tyvärr gick det inte så bra som vi hoppats på för vårat lag. 16:e är hyfsat men inte bra. För egen del var loppet OK. Eller, jag bommade fem minuter på sjätte kontrollen. Det är inte bra. Jag började med att göra en liten bom på fjärde kontrollen och fick vända upp och möta alla som tagit kontrollen. Vilket tydligt stressade mig, trots att jag försökte intala mig själv att fokusera på orienteringen.

Femte kontrollen sprikar jag sedan gör jag det man inte ska göra, börjar öka tempot för att springa ikapp. Dumt! Jag tappar kartkontakten och vet inte riktigt vart jag är mitt på sträckan till kontroll sex. Jag tror att jag sprungit för långt, vänder, inser att jag kanske inte var tillräckligt långt fram. Vänder igen och och tror på nytt att jag sprungit för långt och upprepar samma sak igen. Detta går att beskåda i
GPS-trackingen.

Nu fick jag verkligen skärpa mig. Och lyckades bra med det. Sprang på bra och bommade inga kontroller. Hittade lite dåliga stråk och hamnade bakom långsamma led, men behöll lugnet och orienteringen. På långsträckan till fjortonde kontrollen är det ett långt led som tar sig fram genom bushen. Jag börjar här se lite mer namnkunniga löpare igen och känner att jag kanske inte är helt akterseglad ändå.

Det går bra även efter långsträckan, men jag slarvar lite och springer till fel brant 16:e och till fel gaffel till 17:e. Tappar ungefär 45sek på det. Sedan var det bara full rulle in till växel. Upp till näst sista känner jag mig pigg och löper förbi ett gäng löpare, b.la OK Hällens Kristian Algers. Oj vad gött att knäcka honom, tänker jag. Men då hade jag inte passerat bäcken. Jag ropade hej innan och Kristian kränkte mig från näst sista och in. Jag växlar som 51:a +4.54

Tyvärr har bröderna Åkerman inte riktigt flytet med sig och springer inte lika bra som vi är vana med att dom gör. Thomas leverar sedan ett riktigt topplopp på fjärde och plockar mycket platser och även tid på alla lag utom Halden som vid det här laget ledde med över åtta minuter.

Håkan ramlade och fick en lårkaka på femtesträckan. Fick efter det problem och tappade lite tid. Erik svarade sedan för ett riktigt bra lopp på sjättesträckan och tog många platser. Wille kunde sedan genom ett riktigt bra lopp föra in oss på en 16:e plats.

Andralaget inledde riktigt bra. Tyvärr hade Bragden det tungt på sista och tappade 28 placeringar och slutade sex placeringar från klubbrekordet för andralaget.Växlingssiffror andralaget: 35-42-51-41-32-43-71

Resultat
Karta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback