Bra SM-helg i Örskogen

HJS Vansbro stod för ett riktigt klassarrangemang under helgens SM-tävlingar. Trots besvärligt väder kunde tävlingarna genomföras under rättvisa och SM-värdiga förhållanden.

Sprint
Gjorde ett OK lopp och kände mig ganska snabb. Tyvärr höll jag inte skärpan och gjorde en riktig dundertabbe i slutet av loppet där jag tappade 25sek. Annars flöt det på bra med bara några småmisstag. Det räckte till ett brons, 35sek från segern.

Långdistans
Skidorienteringens själ, en ensam åkares kamp mot klockan i över 90 minuter. Årets SM-långdistans blev en tuff prövning, inte minst med tanke på vädret. Snöstorm, kallt som satan och igenyrda spår. Arrangören imponerade med att ha en handfull skotrar ute i terrängen, som såg till att spåren kunde "hållas öppna" under hela tävlingen. Imponerande!

För egen del var det ett struligt lopp, speciellt första delen då jag gjorde småmisstag hela tiden och dessutom en rejäl krok inför varvning. Andravarvet gick dock bättre sånär som på ett uselt vägval där jag tappade två minuter. Annars kände jag mig pigg och kunde hålla fart hela vägen. Blev femma och lika många minuter efter segrande Rostis.

Stafett

Alltid kul att köra stafett. Jag och Tomp bildade lag och hoppades på att kunna utmana storfavoriterna Hallby och regerande mästarna Alfta. Det gick sådär. Tomp hade lång gaffel och kände sig lite seg sen långdistansen så jag fick gå ut en bit bakom och jaga på sistasträckan. För min del gick det riktigt bra. Bra flyt i både åkningen och kartläsningen. Förde upp oss till bronset och tog in nästan en och en halv minut på segrande Hallby. Det får vi vara nöjda med.

Resultat och sånt

Det blev alltså en riktigt bra helg. Stort tack till HJS Vansbro för ett kanonarrangemang!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback