Tävlingspremiär

Det var gött med sverigepremiär i ol-skogarna i helgen. Barmark var välkommet och välbehövligt för att få upp farten.

Grymnatta
Tyckte jag orienterade rätt bra men hade inte någon vidare fart. Ökade farten mitt på banan några sträckor då jag blev ikappsprungen och tog bra initiativ. Tyvärr fegade jag över en bäck för att jag inte ville bada, men när jag tillslut insåg att det inte fanns något alternativ så visade det sig att isen var stenhård 5cm under vattenytan. Suck. Angående min känsla om bra orientering så gjorde jag ett ganska stort misstag på ca 3 min på femtekontrollen, och två misstag på dryga minuten. Men jag är nöjd med hur kroppen (främst benen) kändes.

Lännasprinten
Bra orientering men ingen fart. Blev besviken när jag såg att jag var hela 6.30 efter då jag tyckte att jag gjort ett skapligt lopp. Till mitt försvar så hade jag inte full laddning inför detta lopp utan körde det som ett bra teknikpass på barmark. Men ändå. Ifrånsprungen nå jävulskt. Väldigt nervös inför hur jag skulle hänga med på Rånässtafetten...

Rånässtafetten
Förstasträckan, ett stort prov för att se om mina ben pallar tempot som krävs för att "vara med". Trodde att jag skulle inta en passiv roll och få kämpa för varje meter, men det blev inte riktigt så. På sedvanligt förstasträcksmanér gick det i överfart mot första kontrollen, här märkte jag att mitt löptempo inte var det bästa. Trots det var jag först vid förstakontrollen. Sen var det bara fortsätta att sköta orienteringen själv i tät på min gaffel. Visserligen hade Linnés Ungrare Gösswein samma gaffel, men han sprang konstiga vägval och småbommade, så jag hade ingen nytta av honom (förstod aldrig att han hade samma gaffel). Vid första radion var jag först av alla och höll det tills de andra gafflarna körde om till nästa gemensamma kontroll. Ett par löpsträckor i slutet av banan var tuffa för mig och jag tappade mark på snabba favoritlag (KR och Linné). Trots det höll jag bra och kunde växla som femte lag, dryga minuten efter de fyra lag som fått en lucka, men framförallt: först i köttklungan! 

De övriga grabbarna i vårt första- och andralag skötte sig bra och många stod för fina prestationer. På sedvanligt manér var andralaget före förstalaget länge, men Wille avslutade grymt på sista och parkerade oss på en fjärdeplats, precis före Leksand. Andralaget blev 10a vilket får ses som bra. Segrande Linné imponerade och vann stort.

Skadeläget
Min krånglade baksida på vänster lår börjar ge med sig. Åkermans behandlingar, mina styrkeövningar och mina nya yoga-övningar jag lärt mig av ol-davve ger resultat. Det ser ljust ut! (Kan delvis bero på att en av yoga-övningarna heter "Solhälsning A")

Kommentarer