10mila, my story

Årets 10mila var speciellt och vi lyckades inte nå så högt som vi siktade på. För egen del, på förstasträckan, gick det riktigt bra fram till sista TV-kontrollen, ca 2km från mål. Där var jag med i tätgruppen men hade efter det lång gaffel (som var ca 90sek längre) och dessutom bommade vi en och en halv minut. Kändes konstigt och inte så kul att 28 sekunder växte till drygt fyra minuter till växel. Min form är riktigt dålig så jag fokuserade på att orientera klockrent hela vägen och inte springa fort i onödan. Det funkade bra. Jag hade även som taktik att öka takten efter varvningen, vilket jag också lyckades med. Vid varvningen, halva banan, var jag 1.50 efter och till sista TV-kontrollen var jag 28 sek efter. Men där tog kraterna slut. Jag var helt slut och orkade inte hålla i orienteringen och hängde på klungan på en väldigt avgörande bom på fjärde sista kontrollen. Så nöjd kan jag inte vara, även om ingen som hade den långa gaffeln på slutet var före den klunga jag kom in i. Men det känns ändå bra att jag kunde hänga med så pass bra med den bakgrund jag haft de senaste veckorna och i vinter.

Jag var osäker på formen inför Rånässtafetten, och sedan dess har jag haft probem med snuva och även mitt vänsterlår som strular. Trodde jag var på g inför elitserien, men där var det något fel med kroppen då jag inte kunde springa som vanligt. Veckan före 10mila blev istället en oviss väntan på min uppgift på förstasträckan. Några få pass bara. Nu ligger mitt fokus på att komma i dräglig form till elitserien i Gävle i maj och givetvis till Jukola.

Kommentarer
Postat av: Ockelbo 8000

Du har börjar få rutin på det här med att ha lång-gaffel på första sträckan hör jag.

2009-04-20 @ 22:43:53
Postat av: 2much

Jukola!

2009-04-21 @ 11:32:13
Postat av: rollen

Siljan!

2009-04-22 @ 18:51:57
Postat av: grillen

palt-kaveln!

2009-04-22 @ 20:18:23
Postat av: Hammer

VDM!

2009-04-22 @ 20:20:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback