Student-VM

Sprint
Ett dåligt lopp rent tekniskt. Jag gjorde många misstag på totalt lite över en minut vilket är totalt haveri när det gäller sprint. Inte alls bra. Hade fart för att komma runt en 10:e placering. Blev 35:a


Lång
Min distans!! Men inte min dag. Började fint och hade bra fart första halvan av loppet. Gjorde dock ett stort misstag på fjärde kontrollen där jag tappade 2.20. En grop i grönområde, ett estniskt grönområde, inte kul. Sen lyckades jag göra ett parallellfel till varvningskontrollen och lade bort yttligare 40 sekunder. Till varvningen, som var efter knappt halva banan låg tempot strax över 5 min/km. Efter varvningen ändrade terrängen karaktär (mera grönt) och även kartan (två olika kartritare). Jag hade stora problem med orienteringen och att ta mig fram. "Runnability varies from very good to very bad" stod det i bulletin 4 och det visade sig vara mer av det senare. Jag bommade inte kontrollpunkterna men tappade oerhört med tid på sträckorna. Undervegitationen var enorm och kombinationen av mosse och grönområde var ingen höjdare. I vanliga fall är det sånt jag gillar, men nu hade jag inte en bra dag. Kilometertiderna ändrades till 8-9min/km och jag tappade oerhört mycket tid. I mål var jag 20:e man, 18 minuter efter Smola. Inte alls ett bra lopp. Skulle kunna ha räckt till topp 5 men inte mer.

Stafett
Samma område som medeldistansen som jag inte sprang. Vi svenskar hade hittils inte gjort ett speciellt bra mästerskap men alla i laget var taggade då vi sett att vi hänger med i tempot men vi gör för mycket misstag. Jag tog hand om förstasträckan, en uppgift jag är bekväm med.

Starten går och det 24 man stora startfältet sätter av i omotiverad överfart. Jag ligger kanske på 20:e plats efter startpunkten. Till tredje kontrollen, första radion, ser jag ingen framför mig och bromsar in och släpper upp de andra. Ligger sedan runt 3-4 plats hela loppet och bevakar. Tempot kändes inte så högt i början men efter varvningen börjar det kännas i benen att tempot är högt. Till fjärde sista kontrollen, en mosse i ett sjukt tätt grönområde, viker vi in lite väl tidigt och tappar 30 sek uppskattningsvis. Här lyckas tjeckien få en lucka som vi snart tog igen. Till sista kontrollen blir jag omlöpt av två löpare och växlar som femma, 16 sek efter tjeckien.

Sträcka två löps av Emil Andersson. Han sköter sig fint och för upp oss till tredjeplatsen, tätt efter Ungern och Estland.

Tredjesträckan löps av Erik Thorsson. Han springer mycket stabilt och för upp oss till en andraplats efter nu ledande Tjeckien som gjort en mycket bra sträcka. Estland är hack i häl. Två minuter bakom jagar Ryssland och Ungern.

På sistasträckan skickar vi ut Jakob Lööf som stog över lången pga känningar av halsont. Detta var inget problem visade det sig. Till första radion har dock luckan fram till ledande Tjeckien vuxit. Estaln är tvåa 38 sek efter och vi ligger trea 1.32 efter och ungern är yttligare en minut efter. Nervöst!

Det var jobbigt att vänta till de var dags för varvning. Men tillslut dyker en blåklädd est upp, Puusepp, tätt följd av Jakob. Inget mer lag i närheten....Det visade sig att Smola bommat bort sig duktigt och kom in 5 min efter....

Nu är det nervöst. Sjukt jävla nervöst. Vid förvarningen är Estland 8 sek före oss, speakern börjar säga ironiska hejaramsor på svenska och håna oss eftersom Estland ser ut att gå mot en säker seger. Men det ingen visste var att Puusepp spelade men nerverna utanpå tröjan och drar snett till sista kontrollen. Jakob är först och vi defilerar imål! En riktigt bra insats av vårt svenska lag.

Fyra simpla drängar från sverige, alla kända som bra stafettlöpare, visar hur det ska gå till att löpa stafett. Världsstjärnorna från de andra länderna var chanslösa.

Bankett
Den vann vi kanske inte, men vi var inte långt efter. Skumpa är billigt i Estland och det var våra bankettskjortor också så jag behöver inte ha dåligt samvete över att jag dränkte Emil i Champagne =)


WUOC 2008 homepage

Kommentarer
Postat av: wheppa

What the fuck! Qongrat you gangstanigga from over here.

2008-08-06 @ 05:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback