Virkiä Jukola

Vi fick två ganska tunga återbud innan tävlingen. Jimmy blev sjuk och Marius vågade inte chansa att springa i förstalaget pga sin skada som vållat stora problem senaste tiden. Trots detta startadfe vi med två stycken bra lag, dock med lite omkastningar på sträckorna.

Jag sprang fjärde sträckan och fick inte en bra start. Grabbarna innan mig skötte sig mycket bra, och jag gick ut som 12:a. Låma på sträckan innan fick kramp och tappade några sekunder på slutet så jag inte fick kontakt med Kalevan och Tuna som gick ut precis före mig. Jag skymtade dem bara litegrann påväg mot första kontrollen, och det gjorde mig antagligen lite stressad eftersom jag bommade 2 min redan där. En riktig dålig start, så jag försökte skärpa mig till andra kontrollen, men där var jag inne i ringen och bommade 2 min igen. suck! Till trean gick det bra men sen till fyran gjorde jag bort mig rejält, sprang jättebra tills det var 150m kvar till kontrollen. Slarvade men sista säkra och sprang snett, hade sedan stora problem att läsa in mig och lade bort närmare 5 min, illa illa! I detta läge var det inge vidare positiv känsla inombords... Jag stannade till och tänkte "vafan håller jag på med?", sedan skärpte jag mig och resten av banan gick bra, hade riktigt bra flyt i det svåraste partierna. Gjorde en liten 45 sek-krok på slutet. När jag gick in för växling blev jag lättad eftersom jag bara tappat sex placeringar.

Så jag var inte nöjd med mitt lopp, det jag kan ta med mig är att jag lyckades bita ihop och springa större delen av banan riktigt bra. Vi hamnade tillslut på en 14:e plats, vilken är bra, speciellt eftersom vi blev bästa dalalag. Andralaget blev 68 vilket också var bra. Marius skada var  det tydligen inget problem med, han hade snabbast tid av alla på sträcka fyra!

Allt annat under resan var toppen. Bra boende, bra väder, bra klubbkompisar, bra införträning, rolig hemresa. Jukola är dessutom ett världsklassarrangemang och jag blir sugen på att springa fler tävlingar i Finland.

Betyg
Karta: 5
Arrangemang: 5
Min insats: 2
Lagets insats: 4,5
Dusch/Sauna: 5
Boende: 4
Resan till Åbo: 3
Båtresan: 4
Resan från båten till Borlänge: 1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback