Lite kul

 
 
Jag har alltid fascinerats av rap-texter, eller musiklyrik över huvud taget egentligen, men just rap är ju en speciell genre. Många som lyssnar på populärkulturell musik kanske inte reflekterar speciellt mycket över texternas innehåll alla gånger, det gör inte jag heller alltid - men ofta.
 
En sak som fascinerar mig med just rap är att en (vuxen?) man (vanligast) på allvar menar det han rappar (väl?). Det funkar oftast, speciellt i Sverige, eftersom jag inbillar mig att här kan man lyssna utan att man egentligen bryr sig vad det handlar om eftersom det är på ett annat språk och låter coolt och bra. Man kan liksom välja att reflektera över det man vill men mest bara dras med i rytmen. När svenska rappare gör liknande texter blir det inte lika bra tycker jag. Det blir liksom lite plumpt (oftast, jag lyssnar inte så mycket på svensk rap).
 
Nåväl, när Jimmy Fallon gör sketch av det och framför kända raplåtar i barbershopversion (i det här fallet med fantastisk hjälp av Kevin Spacey) blir det kul. Eftersom texten blir så tydligt löjlig på något sätt. Jag gillar det. 
 
PS. RnB är lite av samma fenomen, kolla in en annan sketch med låten Sexyback. Skitbra den med. För det mesta står annars min rapkonsumtion av east och west side-hiphop från 90-talet och allmänna tips och råd från Nordebo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback