Min första femmil

Efter 49,95 km. Bilden lånad av Ulrik
 
Det var tuftt, det var hårt och det var helt fantastiskt. Nu har jag gjort det, nu har jag åkt en femmil med individuell start, en SM-femmil. Inte illa alls. En helt ok 35:e-plats blev det efter ett väl disponerat lopp.
 
-10 grader på morgonen och strålande sol. kall och lite småkärvsnö i starten. Jag hade startnummer 1 och startade upp tävlingen. VI körde två st 5km-varv med en gemensam del innan stadion där vi hade vår vätskelangning (Elin) och även tidsrapportering av Sture.
 
Starten går och jag öppnar lagom hårt, svårt att vet hur hårt man ska sätta tempot. Åker helt sjäv till Magnus Jonsson som startar 1min efter susar om precis innan varvning 5km. Jag fortsätter i mitt eget tempo. I den tuffa stigningen på varv 2 mellan km 6-7 försöker jag åka kontrollerat, men är färdig på toppen och skapar ingen fart utför. Arnesson kommer ikapp och glider ifrån mig, jag har inte en chans att få rygg. Helvete, har jag så kasst glid? Kul med 41,5km kvar...
 
Det känns inget bra alls första milen, ont i ryggen, seg och trött. Tänkte faktiskt att det skulle bli tufft att ta sig runt. Funderade på att bryta en kort stund. Men skärpte mig.
 
Ut på andra milen, det seedade fältet börjar starta när jag varvar. Lite för tufft att gå med i första stigningen. Försöker hitta en bra rytm och tempo att fortsätta jobba med. På toppen vid 12km börjar det kännas bättre. Snön är inte lika kärv och det går lättare när fler åkt. Ryggen börjar kännas bättre. Vid nästa topp, vid 17km kommer Södergren precis ikapp (7km för honom), jag kastar mig i rygg efter honom inför den långa utförskörningen. Perfekt. Nu är det fart under skidorna, hänger med bra. Positiv energi. Så fort det blir platt får jag dock släppa. Varenda stavtag är klassskillnad, får nöja mig att åka 1% av loppet med Södergren.
 
Ut på nästa mil. På toppen vid 22km kommer Jörgen Brink med släptåg ikapp, perfekt. Hakar på utför. Tekniskt utför med längdmått verkar det som, spara kraft-utför med skido-mått. Glider om alla utom Brink. Fortsätter åka med grabbarna. Brink går ifrån men en kille från Åsarna blir perfekt draghjälp åt mig. Ganska skönt att hitta en bra rygg att åka på. Tyvärr börjar det kännas lite väl långsamt tempo. Jag har fortfarande bra skidor och glider förbi i nästa alla utförsbackar.
 
Vid 36km bestämmer jag mig för att lämna Åsarnakillen bakom mig. På toppen av backen, 37km, kommer Fredrik Jonsson ikapp. Hakar på utför utan problem. Hänger även med lite på platten. Tyvärr har vi inte drickastation på samma ställe, så jag får släppa några jobbiga meter när jag ska dricka. Kommer ändå nästan ikapp honom igen då han dricker. Men vill inte jaga ikapp för hårt.
 
Ut på sista milen, det är nu det börjar. I den tuffa klättringen börjar jag se åkare som passerat mig tidigare och nu tröttnat. Jag fortsätter åka på ganska bra. En kille från Falun-Borlänge har parkerat i backen. Några andra grabbar tar jag in på. På toppen, 42km, är vi tre st ihop. De andra två ser stappliga ut, jag tar kommandot utför och kör ifrån dem. Gött =)
 
Dricker för sista gången. Red bull. Kör på, men metodiskt, vill kunna trycka på i sista långbacken. Sture skriker i backen 6km före mål. Jag går på lite för hårt och får krampkänning i höger lår. Helvete. Slår av lite på takten. Känns bra inför varvning, låret känns avslappnat.
 
Pulkabacken för sista gången. Det är varmt och sjukt jobbigt. Sista biten på sista krönet är tufft. Låren skriker. Kommer upp, stakar över krönet, har dock ingen åkare att ta rygg på. Ser en Piteå-åkare en bit framför. Åker fort utför igen, bra surf under laggen. Kommer ikapp Piteå-åkaren som väggat. Åker på. Södergren-tåget passerar igen, dom har 6-7km kvar. Sista backen, vill kasta mig upp men låren är inte med mig. Speciellt det högra. Får skido-skejta när det planar ut. Skön vila i sista utförsbacken. Ramlar nästan i sista svängen in mot stadion. Får äntligen byta till upploppspåret istället för varvningsspåret. Endast tre spår framför, skönt.
 
Går i mål, helt slut efter min första femmil. Jävlar vad kul det var!
 
Blir 35:a, det får jag vara nöjd med. Är utklassad med råge av Södergren men åker ändå jämnt med några ganska namnkunniga killar. Speciellt sista milen har jag plockat på de "i min klass" vilket känns skönt. En och en halv minut upp till topp 30, vilket jag tror hade varit möjligt.
 
Nu har jag fått mersmak och vill köra en femmil igen där jag kör lite hårdare och specialtränar lite mer inför. Kanske ska skaffa klassiska skidor till nästa år?
 
Resultat
Arrangörens hemsida
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: tomp

Bra jobbat! Verkar vara en kul erfarenhet.

2013-04-08 @ 11:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback