Laddar

Yes, nästa vecka är jag ledig. Planen är att jag åker ner till Ed i morgon, tränar, sover, löper publiktävling på Ultra-SM. Sen drar jag till Norge en vecka. Blir bra. Är lite smånervös inför comebacken faktiskt, men det går nog bra.

>10 mil

Jag förlängde cykelturen hem från jobbet idag, med ca 15km. Men inte var det så trevligt för det. Motvind, kantvind och regnskur blev jag bjuden på. Sen mötte jag andra cyklister i parti och minut, verkar vara populärt att cykla. Men i morse var det fint till jobbet, alltid härligt att cykla i gryningen.

På bilden ovan har jag precis stannat och svurit över regnskuren. Den egentliga anledningen till stoppet var att jag skulle lägga kameran i ett vattentät etui (läs plastpåse).

Ol efter jobbet

Var inte så spännande som det låter. Dålig karta, tråkig bana och heffaklumpskropp. Men det var mycket positivt ändå, eftersom jag knappt hade någon smärta och orienterande riktigt bra. Lyssnar på sprint-sm, ingen medalj för moks tyvärr.

Måndagkväll

Slut på helgen

Och även slut på touren. Grym spurt av Cav ännu en gång. Träningen har varit bra i helgen, och även i veckan, så jag tar en skön vilodag i morgon. Förvisso ska jag jobba, men sen på kvällen tänkte jag nypa en rulle, lutar åt senaste Terminatorfilmen.

Löpning i regnet

Torsdag

Pannkaka, tempo på touren, löpning i regnet och dokumentär om det Etiopiska löparundret. Det är inte dåligt på en torsdag. Så jag förblir nöjd.

Rundtur

Hvem sin hånd tror du dette er?

1. En som har sommarlov och kan träna dubbla pass om dagarna och tydligen ha massa fritid att göra annat kul
X. En bitter knegare som jobbar i gruvan hela dagarna och som cyklar till jobbet och som inte hinner med mycket annat
2. Thomas

Trött

Idag satte jag rekord till jobbet. Trots att jag inte var speciellt pigg, men jag kämpade på och landade med ett snitt på 33.67km/h. Tiden 1.18 mot tidigare 1.21. När jag cyklat hem spände jag på mig löparskorna och sprang en sväng. Kändes sådär, men mest för att benen var trötta. Men efter ett tag började benen kännas lite som jag har för mig att de ska kännas när man springer. Så jag är nöjd med dagen.

Videoblogg

Som sagt, det var oerhört trist motvind på hemresan. Men kul på något sätt ändå. Jag gillar min nya kamera också.

Första OL-passet sen Jukola och tuffa intervaller

Yes, idag var det dags för comeback i skogarna, i alla fall på träningsnivå. En drygt fyra km lång bana hade pappa snickrat ihop. Jag lufsade iväg och hade det trevligt. Tyvärr var kartan inte den nyaste och bästa, eller så var det jag som var ringrostig. Saknade rytmen i orienteringen, men vafan, jag kunde ju springa!

På eftermiddagen var det dags för intervaller uppför södra statsberget i Sundsvall. Det blev fyra gånger upp och morfar ställde upp och skjutsade mig nedför backen. Det blev ett tufft pass och på sista intervallen när det var 10 sek kvar, dvs spurten, lyckades en kotte fastna i hjulet. Tvärstopp! Praktvurpa. Dock ingen fara, på stumma ben kunde jag stappla i mål vid entrén vid hotell södra berget till två äldre damers förskräckelse. Dem frågade nervöst om jag slog mig. Men som sagt, ingen fara.

Lite kul kuriosa är att morfar brukade cykla upp för samma backe när han var tävlingscyklist, 1951!

Löpning, på riktigt

Yes, idag har jag löpt igen. Kändes bra. Körde 5x2min. Var bra, men inte direkt något klipp i steget. Fick upp pulsen i alla fall. Men jag nöjde mig inte med det. Direkt efter löpningen drog jag på mig pjäxorna och tryckte ett par rullskidsintervaller uppför skräddarbacken. På det hela ett bra pass. Skönt att sota ur lungorna lite.

Bra ben

Det gick undan till jobbet idag. 1.21.19 vilket gav 32.84km/h i snitt. Hemfärden blev lugnare, en ren cruise i finvädret. Ska lägga cykeln på hyllan till nästa vecka nu. Riktig träning resten av veckan.

Är jag cyklist? Jag hoppas inte det...

Det är rätt najs att cykla till jobbet, speciellt idag då det var ganska torrt och inte regn. Pluggade in lite popmusik i lurarna och pumpade iväg vid halvsjusnåret i morse. Grymt vattenflöde i tunaån, bra fart i benen hela vägen till säter. Sen kom jag in i andra andningen lagom till pungmakarbo, till tonerna av master of puppets. Kom precis upp i rygg på en annan cyklist när jag svängde av på min genväg.

Lagom till hemfärd kom solen fram och väglaget var torrt. Vinden var till en början fördelaktig. Men ropa inte hej förrän du är över bäcken! När jag trampade ut ur gustafs vände vinden och mörka moln började visa sig. När jag passerat en bäck, eller å, tunaån, började tendenser till regn komma. Fem minuter senare kom det en skur. Jag överlevde dock. Kom hem nöjd och nöp i mig lite färskpotatis.

Jag behöver hjälp. Jag hade inte tankat tillräckligt med musik, så på hemvägen varvade jag spellistan. Således behöver jag 15-20min bra cykelmusik. Tips tack!

88km idag, 31km/h i snitt. Ingen cyklist än.

Vada med rullskidor

Idag har jag kört ett långt och fint rullskidspass där jag klämde in två stycken 10-minutersintervaller. Det var trevligt och det regnade inte så farligt. Däremot rann en bäck över vägen på ett ställe så att jag fick vada lite. Pjäxorna är nog inte torra än. Jag löper varannan dag så idag har det inte blivit någon löpning. Men i morgon ska jag sträcka ut gamm-benen är det tänkt.

Ett steg i rätt riktning

Kändes som det har gått åt rätt håll då jag löpte idag. Jag plaskade på i vattenpölarna och hade ett leende på läpparna trots att regnet stod som spön i backen. På morgonkvisten pumpade jag rullskidsintervaller, 8x3min. Bergsetapp på touren och jvm-guld till sverige. En bra dag kan man sammanfatta det som.

Hålla vad man lovar

Igår sade jag till mina kollegor att jag skulle cykla till jobbet idag. Sagt och gjort. I arla morgonstund gick jag upp och klev i mina nya craftcykelbyxor mm, för att sedan rulla iväg vid sexsnåret. Tyvärr var ju inte vädret det bästa, regn hela jävla vägen. 45,6km senare var jag framme vid jobbet. Snittade på 31.84km/h, så jag får vara nöjd.

Hem från jobbet sedan kändes lite jobbigare. Men lyckligtvis hade jag med mig ny uppsättning av cykelbyxor, strumpor och handskar så jag kunde vara torr, i alla fall i starten av hemfärden. Det var tack och lov även uppehåll på hemvägen, dock motvind större delen av färden. Hittade en genväg och hemfärden blev bara 44km. Så jag höll vad jag lovade!

En annan som höll vad han lovade var Olli-Markus Taviainen. Efter en grym skido-säsong där han tog 4 JVM-guld och tre VM-medaljer (ett guld), lovade han att han skulle ta ett guld till på JVM i orientering. Sagt och gjort. Idag vann han medeldistansen på JVM i Italien. Imponerande!

Jag är imponerad av Tove Alexandersson också, som vann damklassen på JVM, som förstaårsjunior. Skidorienterarna visar hur det ska gå till!

Löpning

Idag kändes det än lite bättre än häromdagen när jag löpte. Göttans.

Regn NANTING

När jag stämplade ut ur gruvan i eftermiddags öppnade jag dörren ut till friheten. Jag möttes av ett skyfall. Rusade till bilen och hoppade in. Nypte igång och körde iväg. Väglag och sikt var inte direkt av bästa slag. När jag kom hem rev jag mig kläderna som blivit dyngblöta under promenaden från parkeringen till lägenheten. Sen tog jag på mig träningskläder och regnkläder och cyklade iväg till gymmet. Höll på att drunkna. Hängde in skor och regnkläder i torkskåpet. Rev av intervaller på testcykeln och körde styrka. Cyklade hem under uppehåll och en hel del vatten hade faktiskt runnit undan.

Fick dessutom nya klistermärken till kuben på posten. Ska ge mig på ett pers-försök snart.

Det här var kul

Ben on Lance's TT Bike Before Stage 4 -- powered by http://www.livestrong.com

Rollen hade rätt...

Det kändes som jag var ganska snabb när jag sprang idag, klädd i mina nya craft-kläder. Jag körde två yttervarv på mellsta, 30-30, där jag gick i raskt tempo på vilan för att behålla pulsen. Det funkade bra! Kändes ok i knät, ganska ok i höften och en härlig känsla att få upp pulsen på A3 någon minut.

Segt

Jag är inte helt 100. Är hängig och inte alls i skick för att träna. Kanske lika bra då jag ändå inte kan träna som jag vill med min usla gamla kropp.

Vågen

Tyvärr visar den lite mycket...

Dagens tabbar

#1 SVT-tanten

Men hon behöver inte skämmas speciellt mycket, SVT generellt har ganska dålig koll på cykel.

#2 Killen i kassan
När jag var och handlade idag blev jag förbannad, och sen glad. Eller kanske inte förbannad men väl irriterad. När jag kom till kassan visste inte den sommarvikarierande kassa-killen (en särskrivning hade varit rolig här) vilka äpplen jag hade köpt, suck. Däremot knappade han in "Stor Kiwi" för mina tre avocados. Då blev jag glad, eftersom det blev 1.90 istället för 15kr.

#3 Humlan
Han flög ner i en av mina blommor och verkar inte hitta ut igen. Till humlans försvar kan jag tala om att blomman är omsluten av plast, men ändå, han kan inte vara nöjd.

Första löpstegen

Idag har jag tagit de första löpstegen sedan Jukola. Kändes sådär. Körde ett väldigt lugnt pass med joggingintervaller. 30-30 jogg/promenad. Totalt 20 minuter.

Torsdag

Varmt, svettigt och jobbigt. Och trött.