Första fartpasset på snö

Idag har vi kört A2-drag på rullskidsbanan. 2x15min med fokus på att hitta flyt i åkningen. Det kändes ganska bra tyckte jag. Pulsen sticker dock iväg ganska lätt så fort man går på lite i backarna. Härligt. Solen skiner.

På plats i Bruksvallarna

Fint på Mittåkläppen

Vi for upp i morse till Bruksvallarna. Vi hann åka ut i eftermiddagssolen och kom tillbaka till stugan just vid solnedgången. Det var ganska kallt, -9 till -13 ungefär. Speciellt kallt att åka ner för fjället till stugan. Förhållandena är riktigt bra med tanke på snömängd och årstid. Kommer bli en bra vecka detta.

Precis i början av passet

Det kommer bli kallt i natt vad det verkar. Tjocka handskar på i morgon.

Fixar

I morgon åker jag på säsongens första snöläger. Bruksvallarna har redan 20km spår vilket kommer bli trevligt att åka sig trött på. Tyvärr fick jag pga dett kasta in handduken för Smålandskavlen.

Idag har jag tränat, fixat, packat och lagat storkok inför lägret. 10 portioner köttfärssås är ganska mycket.

Nu ska jag till vallaboden och fixa laggen

Träningsdag i Torsby

Idag har vi varit med DSA över dagen i Torsby och snurrat i tunneln. Två bra pass. Skönt att vara på snö. Tyckte tekniken stämde ganska bra efter ett par varv, även om det är svårt att hitta den rätta känslan såhär tidigt.

Igår körde vi rullskidsrace på cykelbanan mellan Falun och Borlänge. Det var nollgradigt, bitvis ganska halt och mitt ena bakhjul havererade. Men det blev ett bra pass!
Hjulhaveri

Nytt åk

Då har jag fått hem nybilen. En Opel Astra. Ett litet uppsving från Skodan, som tyvärr gjort sitt. Förhoppningsvis kommer denna vara lite mer pålitlig och säker. Är än så länge nöjd med köpet.

Annars rullar det på. Snöläger nästa vecka om prognosen stämmer. Blev intervjuad av en rysk skid-o-sida idag också. Här: http://tinyurl.com/9kmckzg

Gyllbergen

Igår sprang jag publiktävling på Skol-SM i Gyllbergen. Det var blött, regnigt och kallt. Banan var riktigt fin och tuff. 7,3km låter inte mycket men det tar ut sin rätt i mossarna och ljungen. Jag hade inget flyt i orienteringen. Samma problem som vanligt när jag orienterar i Gyllbegen, jag får inte ordning på något i de diffusa och detaljfattiga partierna. Lade således bort några minuter helt i onödan. Speciellt när jag var inom 50m från skärmen vid två tillfällen och ändå lyckades slarva bort värdefull tid.

Körde klassisk distans på rullisarna på eftermiddagen. Kom hem lagot till mörkrets inbrott. Idag har jag kört ett fin-fint distanspass på skejtrullisarna. 3h i bättre väder än igår. Det odlas, som man säger i norrland.

Mtb-tur in i skymningen

Trevlig grusväg

Här vände jag

Blev en trevlig hösttur. Vindstilla och nästan tio grader varmt.

Hemma-hos-träning

Idag var jag värd. David, Henrik och Bäckis dök upp. Vi löpte en sväng sen käkade vi mat och slängde käft. Kan säga att programmet för Silva League 2014 var uppe på tapeten ett tag. Men även andra intressanta ol-relaterade ämnen togs upp, som att ÖM9 på Hallands 3-dagars etapp 2 kan ha varit en av årets roligaste banor i min kartpärm. Tyvärr har jag inte någon digitaliserad karta att bjuda på.

Det finns tydligen snö på många platser i Sverige. Jag vill åka skidor.

En härlig årstid

80-årskalas

Igår hade morfar kalas. Det var trevligt.

Slut på läger

Det blev ett riktigt bra läger även om det var ganska kort. Umeå är riktigt bra lämpat för rullskidsorientering. Årstiden är dock inte optimal. Löv och is på asfalten ställde till det lite.

Vi avslutade lägret med ett mass-startsrace igår förmiddag. Sju grabbar på startlinjen. Det blev hårt och jämnt. Jag och Spoerry hade en hård kamp första varvet. På det andra varvet delade vi på oss och jag lyckades få en liten lucka som jag höll i mål. Trots ett stavremshaveri (fastnade med staven i en spricka i asfalten. Staven stod kvar - lyckligtvis följde armen med mig).

Totalt sett ett bra läger med ganska mycket fart och även en hel del teknikträning. Nye förbundskaptenen Norén gav mig ett positivt intryck. Det känns bra inför vintern.

Natt-Cup

Det blev en jättekul nattcup vid I20 idag. Blomgren var stark men jag lyckades steka honom vid näst sista kontrollen. Härligt. Det är kul med natt-ol med hög fart.

Långpass

Igår körde vi ett långpass. 4h 15min. Blomgren var riktigt krispig. Jag höll ganska bra men blev såklart trött också. Vilket var meningen. Tavelsjöleden var fin att springa på.

Gamlia heter Gammlia tydligen. Igår var vi även på IKSU och körde styrka. Massor med folk där precis som i måndags. Intressant.

Lägret rullar vidare

Umeå kan mycket väl vara "the capital of RullO", det är i alla fall väldigt bra förutsättningar för träningsformen. På förmiddagen körde vi RullO och på eftermiddagen elghufs med torr kartövning. Vädret är blött. Jag har träningsvärk i nyckelbenet.

Läger i Umeå

Då har vi inlett lägret med ett löpO-pass och ett gympass på IKSU.

Trevligt.

LöpO-passet var riktigt bra. Gamlia är ett riktigt bra område för detta. Kan ha varit en av de bättre träningarna av slaget. Distans körde vi. 14km, tog knappa två timmar. Intesiv orientering hela tiden. Perfekt.

På eftermiddagen letade vi oss in i IKSU's gym och körde ett fint pass. Det var sjukt mycket folk. Många som "trendtränade" och många som körde hårt. Intressant. Måndag eftermiddag är tydligen veckans mest trafikerade stund i detta gigantiska gym.

Nu kaffe med Joel i stugan. Jag visade en friklättringsvideo. Det pirrade i Joels fötter.

25manna

Var nere på 25manna igår och jobbade. Sprang även sträcka fem i SOK3. Gick ok men lite för dålig orientering för att vara bra. Det var en riktigt fin höstdag och vi delade ut många O-Ringentidningar. Många verkar vara intresserade av O-Ringen Boden nästa år.

Idag packar jag väskan. Läger i Umeå mån-fre. Första samlingen med nye förbundskapténen. Ska bli kul!

Styrketest

Idag har jag gjort styrketest på LIVI. Det gick väl ganska bra. Var väldigt klen på bänkdrag. Tror det kan bero på att jag har lite begränsad rörlighet i bröstryggen, men det kan lika gärna bero på att jag är jävligt klen. De andra testen gick väl mer som förväntat. Drog 261W på stakergo i 2min, lite bättre än 256W som jag hade förra hösten.

Provkörde lite begagnade bilar med Lindberg på lunchen. Blev lite kär i en A4:a med fet motor och automatlåda. Får se varthän det barkar.

Cyklade lite MTB på eftermiddagen innan mörkrets inbrott. Det var trevligt.

Inte alla förstår bildens skönhet

Som ur en Ikeakatalog för en skido-nörd