Länge sedan sist

Jag har varit usel på att uppdatera bloggen på sistone. Det beror främst på att jag varit less och saknat inspiration till att skriva. Men till de få men trogna läsare jag har vill jag givetvis ge tillbaka lite och här kommer en sammanfattning om vad som hänt sedan Jukola, som det senaste blogginlägget handlade om.
 
Nytt jobb
Vi tar det från början. Den största anledningen till att jag tappat motivationen är att jag blev uppsagd pga arbetsbrist från O-Ringen AB i mitten av maj, vilket innebär att min sista arbetsdag blir 31/8. Inget kul besked och tajmingen var ganska dålig då jag precis bestämt mig för att fortsätta min skido-satsning. Tryggheten av att veta vilka förutsättningar jag hade för kombinerat jobb/satsning försvann. Efter 5 år på O-Ringen kanske det förvisso är läge att söka nya utmaningar, men det hade varit bättre om jag fick ta det beslutet själv. Tack och lov löste det sig ganska snabbt med nytt jobb. Jag hann faktiskt inte kolla runt speciellt mycket innan det dök upp ett väldigt bra jobberbjudande. Från och med den 1/9 kommer jag jobba 70% på Adshape AB. Ett år till att börja med, jag tycker det ska bli riktigt kul.
 
Trasiga tänder
Någon dag efter Jukola fick jag ett enormt tandvärk. En flisa som lossnat ur en tand några veckor tidigare ställde till det. Hur som helst, efter ett par nävar värktabletter och tre besök på tre veckor hos tandläkaren hade jag rotfyllt en tand (den som flisan lossnat ur) och gjort två mindre lagningar. Imponerad över smidig, snabb och proffsig hjälp av tandläkaren. Med tanke på att jag inte varit hos tandläkaren sedan jag gjorde lumpen så klarade jag mig ändå ganska bra. Framöver blir det mer regelbundna kontrollbesök hos tandläkaren. Nästa besök om ett år.
 
Midsommar i Rättvik
Firande midsommar i Rättvik med goda kamrater. Fint väder bjöds vi på och vi hade det riktigt trevligt. Härliga tider! Midsommarstångsresning till tonerna från ett spelmanslag var en av höjdpunkterna. En av mina uppgifter var att se till att det fanns pluntor som kunde vandra runt bland oss karlar som gjorde det mödomsamma jobbet att resa stången. Succé. God mat, lekar, mycet skratt och disco i ett skrymsle var några av ingredienserna. Midsommar är bäst i Dalarna. Tack för värdskapet Bente och Kalle!
 
Ny träningsplan
Jag och coach Annika har lagt en ny träningsplan. Fokus är att jag ska bli snabbare på skidorna. Ganska logiskt egentligen. Hela träningen går väl egentligen alltid ut på att man ska försöka bli snabbare och starkare. Ingen konstigt, men vi har riktat in oss på att göra några förändringar där jag fokuserar på det jag är lite sämre på. Inte fastna i gamla möster och bara träna det jag är trygg med. Mer sprintlik träning blir det alltså. Utanför comfortzone. Dessutom gjorde vi en bra plan för vad som är viktigt att träna på när man jobbar 100% och inte har tid att köra två pass per dag. Ett riktigt bra pass per dag i princip, istället för att bara slentrianmässigt ge sig ut och jaga timmar.
 
3+3 
Klubbens viktigaste arrangemang uppe i Sälen. I år bjöds vi på riktigt fint väder. Härligt. Jag var speakerstöd åt kylis och det var kul att vi hade några världslöpare på plats. Jag sprang även lite i skogen och startade upp enheter och hämtade in kontroller. Dessutom hann jag med ett bra rullskidsintervallpass från sälens by upp till högis. Höjdpunkten med vädret var på lördagskvällen då vi hade funktionärsmiddag och satt utomhus och åt till nio på kvällen. Härligt!
 
Rullskids-sm
Jag fick en snilleblixt att jag skulle vara med på backrejset i klassiskt stil på SM-veckan i Sundsvall någon gång i maj. Detta var bra för träningsmotivationen då jag fick blodad tand att köra klassiska intervaller. B.la på bandet på livi där vi bara har möjlighet att köra klassiskt. Jag hann med en handfull pass med inriktning mot detta, intervalltid på 40-60 min på vardera av dessa pass.
 
Väl på plats i Sundsvall var det högsommar. På fredagskvällen fick man testa såväl skidor som banan, framförallt inbromsningsmattan när man skulle köra av sundsvallsbron. Inga problem på träningen. På tävlingsdagens morgon var det dock mer folk i rörelse och svårt att testa ordentligt, dessutom blåste det en perfekt medvind vilket gjorde inbromsningen svårare. Med nummerlapp på bröstet och lite väl mycket adrenalin satsade jag lite för hårt och klarade inte riktigt svängen. Jag for in i madrassen, men klarade mig bra, både kroppsligt och utrustningsmässigt. Jag hade startnummer två och kom ikapp framförvarande löpare ganska snabbt och kunde åka först i spåret upp. Kul med mycket folk längs med banan och dessutom fick jag ganska mycket tv-tid. Loppet gick väl ganska bra, jag blev 17:e.
 
Se sändningen här 
  
Miniträningsläger i Mölndal
I vanlig ordning for vi ner till O-Ringen en stund innan för att jobba med förberedelserna av arrangemanget. Helgen v28 passade jag därför på att hälsa på Nordebo i Mölndal. Vi körde ett tufft intervallpass på lördagen där vi inte var direkt svaga, framförallt jag som inte blev avställd, vilket jag brukar bli av Nordebo, härligt! Det som inte syns i flmen ovan är att vi åkte lite spårvagn och var på hipsterfik i stan på söndagen efter att vi kört ett rejält långpass på drygt fyra timmar. Dessutom var vi på grillfest på lördagen. Mycket trevligt. Måndag morgon besökte vi Skidome vilket var kul, sedan tuffade jag tillbaka till Borås.
 
O-Ringen Borås
I vanlig ordning ganska mycket jobb inför arrangemanget. I år blev jag dock imponerad av över hur Boråsarna gjort läxan och tagit del av de erfarenheter som vi i den fasta organisationen försöker förmedla från år till år. Det mesta funkade bra. O-Ringentorget hade de speciellt lyckats bra med tycker jag och det blev verkligen navet för O-Ringen. Kul! Jag hann med att träna ett pass om dagen och fick till några riktigt fina pass. Borås har verkligen fina förutsättningar för barmarksträning. En riktigt fin rullskidsbacke upp till GIF-stugan körde jag några gånger. Tyvärr testade jag aldrig rullskidsbanan på Kransmossen då det var tävlingsområde. O-Ringens träningsrace var jag också med på, det var ingen höjdare, riktig skitterräng och dessutom slog jag mig på smalbenet vilket visade sig skulle få konsekvenser senare.
 
Mitt deltagande i H21E2 blev väl helt ok tillslut. Ett riktigt skitlopp första etappen annars väldigt stablit. Tredje etappen var väldigt bra orienteringsmässigt men benen kändes tunga och tidig start var denna dag inte till min fördel. Sista dagen var tuff och tyvärr gjorde jag lite väl mycket misstag med tre dåliga långsträckor och en treminutersbom. Plockade från 8:e till 6:e plats och hann sånär ikapp Linus som blev 5:a, 13 sekunder före mig. Såg han precis i slutet.
 
Penicillin
Såret jag fick på träningsracet innan O-Ringen gjorde aldrig ont och jag bytte plåster och rengjorde det varje dag. Uppenbarligen inte tillräckligt noga. Att springa, byta om till torrt och sedan komma hem och duscha först på kvällen var helt enkelt inte bra för såret. På fredagskvällen efter att jag jobbat färdigt, väntat på att Julius och Mattias redigerat klart sista etappfilmen och vi varit och hämtat pizzor, druckit några hipsteröl och börjat gå mot campingen och avslutningsfesten - började det göra ont i benet. Jävligt ont. Så ont att jag inte kunde stå still. Smärtan avtog då jag gick, vilket blev lite märkligt då man ofta står still och snackar med någon när det är festligheter. Detta resulterade att jag i princip gick hem direkt när vi kom in på festen.
 
Dagen efter vaknade jag upp av att det var jävligt varmt i rummet. Reste mig ur sängen och kände en pulserande smärta i underbenet. Gick/haltade till köket och satte igång kaffe, öppnade balkongdörren för att ta lite luft då jag började bli snurrig. Minns inte riktigt hur det gick till men jag svimmade i balkongdörröppningen. De andra i huset hörde en rejäl duns och kom till undsättning. Ingen fara, men att börja jobba kl 9.00 blev genast svårt. Jag lyckades sedemera komma iväg till en vårdcentral där det kunde konstateras att jag hade fått rosfeber till följd av infektion i mitt sår. Penicillin i tio dagar. Problemet var bara att jag hade så ont i benet att jag inte kunde köra bil pga smärta och mitt dåliga allmäntillstånd gjorde att mina kollegor avrådde mig från att ens försöka köra själv. Detta löstes dock på ett bra sätt då Linus ställde upp att köra hem. Tack för det!
 
När jag kom hem på lördagskvällen, efter att ha kört bilen hem från Linus, handlat och burit upp packningen till lägenheten var underbenet lika tjockt som låret och helt rött. På söndagen låg jag i soffan med benet i högläge från nio på morgonen till nio på kvällen. Kunde inte gå, utan fick hoppa på ett ben när jag skulle gå på toa eller fixa något käk (hade knappt någon apit dock). Dagens utmaning blev att parkera om hyrbilen då det är datumparkering utanför mig. Det gick ganska bra förutom att jag lckades tajma in en regnskur. På måndagen var jag lite lite bättre, lämnade tillbaka hyrbilen och var förbi jobbet och lämpade av lite grejer och gjorde lite administrativa grejer. På tisdagen började penicillinet verka och det kändes helt plötsligt ganska bra och jag kunde gå igen. På onsdagen var jag piggare och hade ingen smärta.
 
Wildlife
Vi tillagade den större fisken och den var riktigt god.
 
Man ska vara försiktig när man äter penicillin. Ingen träning då man har en infektion i kroppen. Däremot följde jag med David, Pelle och Jonn Are på en fisketur med övernattning vid Stensjön i torsdags. Jättetrevligt och kul, dock är jag ingen van fiskare men fick lära mig mycket om bottenmete och inplanterad Regnbåge. Jonn Are drog upp ett riktigt monster på 5 kg och själv fick jag veva in en förhållandevis lite rackare på 1-1,5kg. 
 
Det var en riktigt fin kväll vid Stensjön.
 
Det fanns otroligt mycket blåbär vid Stensjön och vi plockade ganska mycket. Blåbär och fisk är bra att äta. Friluftsliv är något man borde ägna sig åt oftare. Det är avkopplande och fridfullt. Förhoppnings kanske det blir minst en natt i tält till under 2015.
 
Filmer
En annan sak man kan göra när man käkar penicillin är att se på film. Jag har hunnit med att se massor av långfilmer och en jädra massa youtubklipp. Alla Tarantinos filmer har jag plöjt igenom, där Death Proof var den enda jag inte sett förut. Jag gillar Tarantinos stil, han gör riktigt bra filmer. Utöver det har jag sett Interstellar, Wild, The interview, Lucy och The Lego Movie. Ingen av de senare kunde mäta sig med Tarantino tyvärr, även om the Interview var kul.
 
Fika, käk och balkongen
Andra stillsamma aktiviteter under penicillinkur är fika och mat. Jag och David var och fikade i Torsång häromdagen och Jimmy var förbi och lärde mig att laga mat en annan dag. Vi gjorde ekologisk glass med min glassmaskin b.la. Sedan har jag spenderat mycket tid på balkongen. Jag gillar den. Både när man steker sig i solen på den och när man på kvällen kan ha det svalt och skönt på den.
 
Framtiden
Idag tog jag den sista penicillintabletten och jag avvaktar till i morgon med att träna. Magen blir lite dålig av penicillinet då det dödar alla bakterier i kroppen, även de bra. Detta medför att jag är ganska dåsig och trött till följd av dåligt med energi i kroppen. På fredag åker jag på läger med DSA till Idre fjäll. Hoppas jag. Planen är att träna på men med ett lite mjukare upplägg. Rullskidstävlingarna på fredag och lördag hade jag från början tänkt att vara med på men nu har jag i samråd med coach Annika bestämt mig för att stå över dessa för att komma igång med träningen istället. Resten av hösten kommer bestå av mycket träning och med ett läger i månaden, inte ett pass i månaden som mittmedia skrev i en artikel om mig under O-Ringen. 
 
Mest troligt kommer det inte heller bli någon mer orienteringstävling alls i år, utan mer fokus på träning inför vintern. Dessutom ska jag ställa upp i Höga kusten trail den 5 september. 43 km terränglöpning med ryggsäck. Från början hade jag tänkt att gå in för att springa fort på detta lopp, men med diverse motgångar och inte alls så mycket specifik träning inför detta som jag tänkt har nu fokus ändrats till att bara genomföra det. Blir häftigt hur som helst, och självklart kommer jag försöka göra mitt bästa, som alltid.

Kommentarer
Postat av: Zerbembasqwibo

Gött få läsa lite igen! Surt med jobbslutet, men det löste sig ju bra! Men: jobba 100% eller 70%, det är frågan... tolkar in båda i texten.

2015-08-06 @ 23:30:59
Postat av: Skidohammer

Zerbembasqwibo> Jag har jobbat 100% under maj-juli de senaste åren. Och deltid under resterande månader vilket på ett år ger totalt 70% tjänst. Skillnaden med nya jobbet är att det blir 70% året om. Dock full flex vilket ger att jag periodvis kommer jobba mycket och under säsongen mindre.

2015-08-07 @ 11:22:47
Postat av: Zerbembasqwibo

OK! Att ha 30% ledigt ger mycket goda förutsättningar! Kör hårt!

2015-08-09 @ 15:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback