Hammers Helgläger

Fredag, Natträvarnas Natt
Fem tappra mårdar for ner till Kårsta för att löpa legendarisk svår natt-ol vid en soptipp. Det var spännande. Och svårt! Jag tyckte att jag orienterade bra, men jag tog det väldigt lugnt, gick nästan fram. Således blev jag långt efter. Hela 16 minuter faktiskt. Riktigt imponerande segrartid.

Kartan var riktigt bra, för jag kunde hela tiden läsa in mig var jag var. Rätt taktik var att inte vara superdefensiv som jag var, men då riskerade man att springa bort sig duktigt å andra sidan. I vilket fall var det riktigt bra träning för ol-tekniken. Jag kände mig lite seg innan loppet och eftersom jag aldrig sprang speciellt fort under loppet så var jag inte speciellt tagen efter loppet heller, vilket var skönt eftersom natt-ol brukar bli slitsamt.

Resultat

Lördag, träning på natt-sm-träningspaket
Efter att ha pustat ut i Hasse Matssons övernattningslägenhet i Stockholm bar det iväg till Farsta för att hämta en ytterdörr som Hasse skulle ha med sig hem till Malung =)

Sen for vi till Trosa och tränade på Natt-SM-träningspaketet och käkade helgbuffé på kinarestaurang. På kvällskvisten kom vi fram till Stafsjö vandrarhem och gick igenom taktiken inför Kolmårdskavlen. Jag gick även ut och rastade småkillarna, Toomuch, Bocken och Jedin. Vi kastade smörgås på den spegelblanka sjön och drog grabbiga vitsar för varandra...

Söndag, Kolmårdskavlen
Jag sprang förstasträckan. Min taktik innan loppet var den hederliga gamla devisen "Stay with the pack!". På uppvärmningen kände jag mig lite stel i låren men ändå ganska rapp, var inställd på att jag skulle få slita en hel del under loppet.

Påväg till första kontrollen delade sig fältet i tre olika "ormar", jag var huvudet i en av ormarna och fick min förstakontroll först av oss på den gaffeln. På väg till tvåan ser jag Jedin i vårt andralag styra klungan auktoritärt och ställer in mig i ledet. Vid trean är jag återigen först på min gaffel. Till fyran jämför jag och Jedin lite kodsiffror och märker att både fyran och femman är raka. Till fyran tycker jag att finnen som drar klungan springer för sakta, så jag bränner om han. I det läget trodde jag att det var löpare framför oss eftersom det gått så pass sakta i inledningen. Femman och långsträckan till sexan går fint.

När jag svänger ut från sexan (första gången jag kollar bakåt) ser jag att jag har en ganska stor lucka. I den öppna skogen kunde man se ungefär en minut framåt/bakåt så jag misstänkte att jag var i täten, så jag fortsatte och tänkte "Så länge jag går rätt springer ingen ikapp och ifrån i alla fall". På resten av banan såg jag aldrig någon mer löpare trots att jag kastade en blick över axeln då och då. Avslutningen av banan var riktigt svår och där gällde det att ta det lugnt. Nervositeten steg och jag lade bort ca 45 sekunder vid kontroll 14. Resten av kontrollerna sitter fint och jag växlar ut till Toomuch med en ledning på 1:38 före närmsta lag. Nöjd.

Karta/facit/mina vägval - Tyvärr har jag ingen scanner så kvalitén är sådär...
Resultat


Kommentarer
Postat av: Låma

Snyggt!

2008-04-06 @ 22:49:44
Postat av: Anders Johansson

Var det inte Stavsjö vandrarhem ni bodde på.

2008-04-07 @ 09:50:17
Postat av: tomp

Grymt Hammer! Grattis till strålande första sträcka och till segern!

2008-04-07 @ 11:12:42
Postat av: tomp

Såg på kartan nu att ni sprang förbi Gerhardsberg igår. Passande eftersom gårdagens Flandern Runt nästan avgjordes i Muur-Kapelmuur i Geraardsbergen.

2008-04-07 @ 11:17:52
Postat av: too much

magiskt

2008-04-07 @ 14:00:17
Postat av: Joakim Engström

du är rätt snygg du med! Nöjd med helgen! grattis till stafetten

Postat av: nordebo

haha tomp vilken legendarisk kommentar

2008-04-07 @ 17:16:31
Postat av: sjökan

grabbiga vitsar alltså...mårdar.....

2008-04-07 @ 17:36:10
Postat av: Stefan

Starkt jobbat. Toomuch diggar sina nya byxor, all-day-mjukis!

2008-04-07 @ 21:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback