Framsteg under lägret i Idre

Sista passet blev intervaller upp till Nipfjället. 5x10 min.
 
Det blev ett bra läger. Jag tog det inledningsvis väldigt lugnt och efter några pass började kroppen kännas mottaglig för hårdare belastning igen. Skönt. 
 
Det blev under lägret två tröskelintervallpass där det ändå inte kändes helt uselt. Ett pass som däremot inte gick som planerat var det långa stakpasset på 3h. Som brukligt ganska hårt tempo och för mig kändes det oerhört bra första 90 min. Men efter 90 min började krafterna tryta. Efter 2h var jag slut. Trots sportdryck i vätskebältet och en snickers. Åkte resten av passet själv i lägre fart. Min teori till detta är att magen inte är helt 100 efter penicillinkuren vilket medför att jag inte har en lika energifylld kropp som jag är van vid.
 
För övrigt var det ganska mycket handbroms i under lägret för att anpassa kroppen till hård träning. Första halvan körde jag på lättare hjul på de klassiska rullskidorna och jag kortade ner de tre timmar långa löppassen till två och höll igen lite både i tid och tempo på övriga pass. Klokt tror jag. 
 
Totalt sett blev det "bara" 23h fördelat på 12 pass under lägret. Så lite har jag inte tränat på ett läger sedan pojkskolan, men jag har aldrig heller åkt på ett läger direkt efter 14 dagars sjukfrånvaro. Jag tror det blev ett bra upplägg. Framförallt var det jävligt kul.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback