SM i Långdistans

En trevlig helg i Kungälv. Tuff terräng och trevliga banor. Vädret var typiskt SM-väder som var skönt att springa i men inte så trevligt att vistas i efter tävlingen.
 
Kvalet
Hade som taktik att köra runtvägval om det fanns möjlighet och att köra säkra, smarta vägval för att undvika misstag. Slarvar lite redan till första kontrollen och "ramlar ner" från stråket. Får kontrollen bra men det försvinner tid i onödan. Till trean är det en rejäl långsträcka. Jag bestämmer mig ganska snabbt för högervägvalet på väg (kopplat till min taktik). Dock fastnar jag i massa vindfällen och därefter några brantkanter efter jag lämnat vägen/stigen. Missar dessutom själva kontrollen med 30-40sek. Fortsätter bra, är osäker och tappar lite tid till femman. Till åttonde, andra rejäla långsträckan, kör jag runt på väg igen. Här är det lite bättre, men fortfarande inte bra. Genomför resten av banan bra och tar en stor ledning när jag går i mål. Förstod att det skulle vara precis om jag gick vidare. Nu slutade jag på 13:e plats och hade 1.18 till tiondeplatsen som hade genererat en A-finalbiljett. Nöjd med loppet, att det inte räckte är en annan sak.
 
Karta
Resultat
 
B-Final
Kul att få springa en riktig långdistans i tuff terräng! Öppnar jättebra. Känner mig pigg. Plockar ettan och tvåan bra. Väljer vänstervägval på mestadels väg/stil på långsträckan till trean. Lyckas dock slarva med riktningen och slarva bort mig direkt när jag lämnar stigen i ett grönområde. Minutbom. Möter Jakob Enmark vid kontrollen och jag är ca 1min efter i spåret här. Stressar upp mig i min iver att gå ikapp till fyran och gör en rejäl bom. Slarvigt. Nu kommer Anders Carlsson ikapp mig istället. Och jag drar snett till sexan. På långsträckan till sjuan skymtar AC långt bort i skogen. Jag försöker jaga ikapp. En dum taktik då jag återigen hamnar snett och fastnar i ett brantparti där det ligger en miljon vindfällen. Tappar två minuter.
 
Skärper mig efter detta och börjar springa bra. Skönt med väglöpning till tian. Här byter banan karaktär. Svårare orientering och inga tydliga vägval. Jag får kämpa och brottas med både karta och terräng. Går ganska bra men jag tappar ganska mycket tid även om jag inte bommar kontrollena. Till 16 hittar jag äntligen löpvänliga stråk och smäller till med en sträckseger, skönt att kunna genomföra en sträcka med full kontroll och fart. Gör återigen en bra sträcka upp till 18:e. Kommer ikapp AC igen och följer honom åt in i mål. Blir tolva, 4.25 efter Enmark. Hade ju varit bra om jag genomfört långsträckan till trean bättre...
 
Karta
Resultat
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback