SM i Lycksele

I helgen var det SM-tävlingar i Lycksele. Det var riktigt fina förhållanden, dock lite tungfört då det snöade rejält under de första två distanserna.

Lången
Jag kände mig bra och pigg under uppvärmningen, men efter startsignalen ljöd kom jag aldrig igång. Hade inget tryck i åkningen alls och att jag sen hela tiden tog fel vägval och kände mig efter i kartläsningen gjorde inte dagen bättre. En riktigt tuff bana på 20km med riktigt många fina vägvalssträckor bjöds det på och Rollen tog hem det. Jag mycket missnöjd.

Kortdistans
Sänkt efter gårdagen men revanschsugen ställde jag mig på startlinjen. Det snöade riktigt rejält så på vissa spår låg det upp emot decimetern nysnö. Jag tävlade för första gången på en ny grov nysnöstruktur som funkade riktigt bra. Denna dag fungerade kroppen bättre, dock såg jag på sträcktiderna att jag tappade mycket tid på de tuffaste uppförssträckorna, visserligen gjorde jag något taskigt vägval där som kostade upp emot 45-60 sekunder totalt. Det räckte till en sjätteplats. En ynka sekunde efter Ol-Davve och yttligare 16 sek upp till Spörry. Till pallen var det dock en minuts lucka upp till. Nöjd med dagen.

Stafett
Det skulle bli hårt om medaljerna, det visste vi. Men att det skulle bli så spännande och rafflande som det blev visste vi inte! Favoriterna Dgoif tycktes ta död på spänningen när de redan på förstasträckan växlade i tät med ganska stor marginal före huvudkonkurrenterna Alfta, oss och GSK. Ohls, som ställde upp med kort varsel i vårt lag hade en tung dag men kämpade på väl och skickade ut mig 7 minuter efter dgoif på en sjundeplats, men bara en och halv minut efter GSK. Jag gjorde ett bra lopp och plockade upp GSKs löpare och drog ifrån några sekunder in till växling. Nu var vi på bronsplats. I täten ledde dgoif med över tre minuter före Alfta.

Vid varvning på sistasträckan hade dgoifs ledning krymt och Rollen för Alfta hade tagit in nästan hela försprånget. Några minuter senare kommer Ol-Davve och tomp in för varvning. GSK hade alltså gått ikapp oss och förbi. Inför målgång var det många lag som väntade nervöst utmed upploppet. Tillslut närmade sig två åkare den sista kontrollen. Alfta var i rygg på dgoif. Åslund och Rollen skulle göra upp i en spurt såg det ut som, men det blev något annat. Vid den sista kontrollen blev det mer en brottningsmatch än en spurtduell. Tyvärr var det ingen som fick med detta på film, för det var riktig action. Vems fel det var osv är svårt att säga när båda tumlade runt i snön tillsammans med stämplingsbocken. Rollen för Alfta reste sig först och förde laget till seger.

Längre bak kom Tomp före GSK och på så sätt bärgade vi bronset! Kul! Tävlingen blev såhär spännande tack vare jämna lag och bra banor med fina gafflingar. Och lite på grund av att arrangören tycker det är bra att ha stämplingsbockar...

Betyg på helgen:
Resa: 3
Logi: 3
Väder: 3
Min insats: 3,3 (2, 4, 4)
Lagets insats: 4
Kamratmiddag: 3
Banläggning: 4 (5, 3, 4)
Spårsystem: 3 (fanns potential för mycket mer smalspår, 70% bredspår är inte min melodi)
Spårkvalitet: 5
Marknadsavdelningen på SSF: -1

Kommentarer
Postat av: too much

Snygg sammanfattning!

-1 var kanske lite väl snällt...

2008-02-04 @ 09:33:05
Postat av: rollen

Väldigt snällt betyg på marknadsavdelningen. Betyget bör bli: Minst två huvuden ska rulla!

2008-02-04 @ 19:49:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback