Två SM-silver

 
Skönt att avsluta säsongen på ett bra sätt. Två bra lopp gav två silvermedaljer. Härligt, skönt att kroppen äntligen börjat fungera igen.
 
Det bjöds på fina tävlingar och fint väder i Älvsbyn. Senaste tidens mildväder bidrog till genföre deluxe vilket gjorde tävlingarna lite speciella. Högre fart och högre krav på skärpa. Lite synd att ett sådant fint spårsystem blir "söndergenat" men å andra sidan är det lätt att kasta sig ut på ett gen utan riktigt veta varför. Det går fortfarande snabbast att åka på spåren och det är lätt att tappa bort sig när man genar. Det ger en ny dimension till sporten som kräver rutin.
 
Sprintloppet var bra förutom två kontroller, men det tycker jag känns oviktigt i sammanhanget. Resultatet var bra och jag kände att jag kunde åka fort. Silver smakar bra!
 
Resultat
 
Lången gick bättre. Skönt att jag kunde hålla hög fart hela vägen och äntligen kunde jag åka fort och kontrollerat, någat jag inte kunnat göra sedan Ylläs i nov/dec. Att åka fort, men ändå har krafter för att öka lite i uppförsbackarna för att sedan kunna återhämta sig i nedförsbackarna och fortsätta i god marchfart på platten. Låter banalt, men för mig är det något jag inte har kunnat göra på över tre månader. 
 
Tappade mycket tid redan till första kontrollen då flera tog ett uppförsgen jag inte vågade chansa på. Det visste jag inte då såklart då jag genomförde mitt vägval bra. Rost startade två minuter bakom och mitt mål var att hålla undan. Jag trollade bort mig på några utförsgen till tredje kontrollen. Många hade problem där, så i förhållande till konkurrenterna tappade jag egentligen ingen tid där. Däremot trollade jag bort mig lite på gen både till fyran och femman. Jag ställde mig tillslut och kliade mig i huvudet för att hitta tillbaka i kartläsningen.
 
Rost var nästan ikapp till första kartbytet, men jag kunde hålla honom bakom till ungefär 2/3 av banan. Sedan blev det sällskapsresa till mål. Jag var faktiskt uppe och drog några gånger, tyvärr lyckades jag dra till med en bom på slutet då jag inte såg ett spår och således gjorde ett parallellfel. Men det viktiga tyckte jag var att jag pallade med tempot. Skönt.
 
Resultat
 
En riktigt trevlig helg! Kul. Vi bodde riktigt bra på en "bo på lantgård"-gård där vi fick färsk mjölk av bonden och kunde köpa färskt bröd på bageriet. Arnesson gjorde comeback och vi camperade ihop med Alfta-Ösa. Riktigt trevligt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback