Tvåa på Grönklittsjakten

Fick en pokal!
 
Äntligen fick jag ställa till start på en längdtävling denna säsong. Inte så vanligt att åka första längdtävlingen för säsongen den andra april, men kul var det. Och det gick bra.
 
Lördag 15 km skejt
Fina förhållanden trots plusgrader och snöblandat regn. Tre varv på en ganska platt femkilometersslinga. Få vilopartier så man fick jobba på hela vägen. Öppnade bra och disponerade loppet väl. Första varvet hade jag superskidor, sedan blev det tyngre. Inte så konstigt då det blev blötare och blötare. Toppningen håller inte så många kilometer heller. Kul att mina nya skidor med transparent belag gick bra, har inte provat de speciellt mycket då jag missat nästan hela säsongen.
 
Hade Hana som coach för dagen. Jag fick bra matchning och även drickalangning på sista varvet. Te med honung i. Gott! Jag blev tvåa +1.05 efter italienaren Gilberto. 
 
Söndag 10 km klassiskt jaktstart
Kul tävlingsform, men lite tråkigt utgångsläge då jag hade 1.05 till tät och 54 sek lucka till tredje man. Tyngre före idag med 10 plusgrader och sol. Jag valde att staka, vilket även Gilberto gjorde. De andra körde med fäste. Jag disponerade loppet väl då det var en rejäl saxbacke per varv. I den gällde det att ta i för att komma upp, så jag öppnade ganska försiktigt fram till den. Jag kan inte saxa regelrätt utan fäste och dessutom var det en teknikkontrollant i den backen, så jag fick skärpa mig. Men det gick bra. Gilberto drog ifrån 20 sek första varvet, men i slutändan tog jag in 9 sek. Bra avslutning och snabbast åktid. Det lönade sig med stakning helt enkelt. Kul.
 
Idag hade jag även Erik och Bettan som coacher. Riktigt bra! Kändes lyxigt att få hjälp med skidtestning och toppning av Erik. Skidorna gick återigen riktigt bra. Kul att mina blötföres skidor verkar hålla måttet. Körde på ett annat par på klassiska loppet än skejtloppet.
 
Resultat
 
På det hela en riktigt bra helg! Tack för det familjen Rost/Hanchikova. Kul att kroppen äntligen börjat vakna igen. Bättre sent än aldrig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback