SM i Hudiksvall

I helgen var det SM-tävlingar i Hudiksvall. Sprint och lång. Nära Sundsvall, därför passade det bra att åka hem och träffa familjen. Speciellt min lilla systerdotter My.
 
Jag for upp i torsdagskväll och hann med ett fint skidpass på fredagen men framförallt mycket mys med My.
 
Lördag, sprint
Start vid 14-tiden. Härligt vårvinterföre med sol och snabb snö. Jag åkte egentligen skitbra förutom en retlig kontroll där jag totalt tappade det. Åkte fel, försökte rädda, fastnade i en bäck, två minuters tapp. Fan.
 
Resten av loppet gick bra. Kul att Erik Blomgren äntligen är tillbaka efter en tuff sjukdomsperiod som gjort att han missat hela säsongen hittills. Starkt att försvara SM-guldet!
 
Resultat
 
Söndag, lång
Revanschsugen. Snabbt idag igen. En fin långdistans av lite old school-karaktär. Jag gör ett bra lopp, men gör lite misstag på det andra varvet av tre, b.la två krascher som kostar tid. Lägger väl bort dryga minuten. Lite surt att bli femma, men skönt att vända trenden lite granna efter att jag gjort en stor bom i varenda lopp den senaste tiden. Och appropå snabbt, jag hade en snittfart på 2.58 min/km under loppet (åkvägen på min gps). Det var alltså ett riktigt snabbt lopp på mestadels bredspår, men även en hel del gen genom skogen, vissa bra - vissa mindre bra.
 
Resultat
 
Kul med SM-tävlingar och kul med en ny arrangör som levererar. Det är viktigt för sporten. Februari är bästa månaden för skido, det är synd att tävlingskalendern inte tar hänsyn till det. Internationella programmet och vasaloppet ställer till det lite väl mycket. Och i mars när det kanske är snäppet ännu finare att köra skidorientering - då finns det inga som vill tävla. Synd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback