OL-Touren

Trevliga tävlingar i mycket angenämt väder på Lugnet i helgen. Ett bra lopp och ett dåligt gjorde jag. Men om jag ska vara ärlig så var lördagens lopp mest bara en uppvärmning inför söndagen.
 
Lördag, medeldistans
Planen var att orientera säkert och metodiskt. Det fungerade jättebra de första sex kontrollerna. När jag sedan ska till sjuan läser jag sträckan sjuan till åttan. Jag hade svårt att komma överrens med karta och terräng då. Fyra och en halv minut tappade jag på den fadäsen. Och av bara farten missade jag då även åttan. Då försvann även geisten, även om jag gjorde en väldigt bra sträcka till nionde kontrollen. 
 
Resultat
 
Söndag, långdistans
Helgens höjdpunkt. En lång, tuff och bra bana. Även om det var en fjäril som förstörde långdistanskaraktären en aning. Jag sprang stabilt och bra. Tog bra vägval och skötte orienteringen metodiskt. Det höll dock på att bli kris då arrangören hade valt att bara ha en vätskekontroll, placerad efter en timmes löpning. För de snabbaste. Svagt.
 
Jag höll på att säcka ihop efter 45 minuter då jag började bli rejält törstig. Fick en hostattack pga av torrhet i svalget och fick kväljningar. Jag lyckades däremot harkla fram tillräckligt men saliv mm. för att kunna få bukt med problemtiken. Mysigt. Hann tänka på att bryta, inte bra. Blev två tunga sträckor till kontroll 18 och 19 som följd. Två sträckor som hade varit tuffa utan törstproblem.
 
Nåväl, jag gör en riktigt bra långsträcka till 20:e kontrollen och leder faktist tävlingen här. Jag börjar dock bli väldigt trött också. Får syn på Andreas in mot 21:an och försöker gå på hans rygg till 22:an, vilket var dumt då jag inte såg den. Tappar 30-40 sek. Lunkar på de sista 10 minutrarna av banan och lyckas springa fel bland skidspåren på slutet och tappa en halvminut till. Kommer imål på 92:30 och blir trea, 57 sek efter Artem Panchenko och 14 sek efter tvåan Jakob Lööf. Kul, ett bra lopp och ett bra resultat!
 
Karta 
Resultat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback