10Mila

Göran Johansson tog denna bild på mig
 
Jäklar vad kul det var att springa årets 10Mila. Jag tror det berodde på tre saker. Först och främst för att jag är i bra form. För de andra att jag inte var med förra året pga skada. För det tredje: att det gick så bra för oss under natten.
 
Jag fick äran att springa förstasträckan. Adrenalinkick så det heter duga. Kom iväg bra i starten och fick knuffast, buffas och stångas genom grönområdena upp över Soåsen. Både med löpare och terräng kan man säga. Härligt. Förstakontrollen var jag bra med till, däremot tog jag ett dumt vägval till tvåan som jag både genomförde dåligt och fick genomföra själv då de flesta inte tog det vägvalet. Dumt.
 
När jag kom till tvåan insåg jag att jag var ganska långt bak. Dessutom gick den andra gaffeln, som hade sin första i höjd med min andra, lite fortare. Jag plockade tvåan och trean bra men gjorde en liten krok till femman då jag missbedömde en höjd och gjorde ett parallellmisstag.
 
Efter det går det egentligen skitbra. Jag är pigg, ligger i omkörningsfil och plockar platser. Jag plockade även lite tid på täten från TV1 till TV2. Jag är nöjd med hur jag kunde springa offensivt på sträckorna och växla om till ett säkrare tempo vid kontrolltagningarna. I slutet började jag dock bli för trött för att springa om folk genom att springa bredvid stråket. Dumt att stressa upp sig och göra fler misstag tänkte jag.
 
Kunde växla ut Jakob som 67:a +2.59. Men de flesta lagen var inom dryga minuten före så det var bra. Jakob gjorde sedan en kanonsträcka och var 12:a redan vid TV1. Det var nog bra att han fick 2km väg till förstakontrollen på sin gaffel =)
 
Sedan fortsatte det bra för oss. Vi var med ut på tredjesträckan (och med in såklart). Thomas och Anton gjorde det riktigt bra på de tuffa fjärde- och femtesträckorna och kunde skicka ut Vladimir bland de första på långa natten. Han skötte sig fint och var med in. "Normal" - som han själv uttryckte det.
 
På de resterande sträckorna börjar vi tappa tid, men inte farligt mycket, och löparna springer bra. Det är bara det att här är många lag väldigt starka med väldigt namnkunniga löpare. Där hade vi behövt Wille t.ex som nu fick sitta på skadebänken.
 
Vi blir 17:e, vilket är bra. Och ungefär kring de placeringar vi haft de senaste åren. Skillnaden i år är att vi var med hela vägen och sprang bra hela tiden. Då tycker jag vi kan vara nöjda. Vi gjorde en bra stafett men många andra lag var bättre helt enkelt.
 
Och det går väl ut på att ha kul med?
 
Resultat
Gps från sträcka ett

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback