Stafettvasan

Igår körde jag Stafettvasan med jobbet. En kul grej och en kul tävling. Jag körde sträcka ett och var hela tiden inställd på att köra stakning på skejtskidor. Mest för att testa på hur backen i starten känns att staka uppför men också för att få en bra genomkörare inför EM som börjar nästa vecka.
 
Det hade varit runt nollan under natten så spåren i starten kändes snabba. Det var det också. Starten var jättelugn och sansad, var inga som helst problem att komma fram och med så pass få lag var inte avsmalningen över tjärnen några problem heller. 
 
Väl i backen var det en kille till som stakade av oss långt framme. Jag förskte åka fort och energisnålt och fick en ganska bra rytm tycker jag. Med facit i hand borde jag kanske ha åkt fortare innan backen och haft lite lucka mot de med fäste. På toppen av backen var jag ungefär minuten efter täten, och den andra killen som stakade var 10-15 sek före kanske. Jag var övertygad om att jag kunde plocka tid på täten på myrarna, men det visade sig vara svårt. Det blev solokörning för mig med åkare inom synhåll 15-25 sek före hela vägen från toppen av backen till Mångsbodarna.
 
Det kändes bra tycker jag, men det var frustrerande att inte kunna ansluta till klungan framför. Lite bättre åkning i backen eller lite bättre skidor hade nog gjort att jag klarat uppgiften. Nåväl, det blev ett bra lopp ändå, och ett bra träningspass. Var 1.38 efter Mattias Fredriksson vid växel. Klungan med plac 3-8 var 1.09-1.12 efter.
 
Laget fortsatte sedan bra och vi kom 54 på tiden 5.30. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback