Bra säsongsavslutning i Umeå

 
Det blev en trevlig skido-helg i Umeå. Tre lopp på två dagar i varmt och blött väder. Arrangören hade kämpat bra och fått till fina tävlingar trots snömängden. Det är lite ironiskt att konstatera att skidorna inte fick en enda repa här medan skidorna blev "slaktade" i Åkersjön där det var en meter mer snö (plogade svartvägar som var vägval bidrog till skidslakten).
 
Stafetten
Gjorde en riktigt bra förstasträcka och var först till växel. Eftersom jag inte hade någon herre i klubben att åka med fick jag växla över till Elin istället. Tyvärr hade inte hon en av sina bättre dagar och gjorde lite för mycket misstag på andrasträckan. Det var synd då det var hårt nog att ställas mot herråkare. Jag åkte bra på tredjesträckan och Elin körde bättre på sistasträckan och vi blev sexa. Umeå vann.
 
Sprint
Det var även en eftermiddagssprint med NM-status i lördags. Åtta plusgrader och riktigt tunga och blöta spår. Tungfört. Jag gjorde återigen ett bra lopp och lyckades ta en klar seger. Kul. Det är egendomligt att köra skido-tävlingar utan underställ och kunna stå utan överdrag efteråt utan att frysa.
 
Masstart
Säsongsavslutning med masstart. Bara en plusgrad idag och föraningarna pekade på riktigt grisigt före med lite nederbörd och ännu mer sugande spår än på stafetten. Men eftersom det "bara" var 1-2 plusgrader höll sig snön isig och nederbörden gjorde snarare spåren isigare än sugande. Således lättfört och ett tigth rejs. Jag tycker jag gjorde ett bra lopp. Var osäker några gånger då jag låg först på min gaffel i inledningen. Ut på gemensamma avslutningen hade jag bra jaktläge på Rost, Spörry och Blomgren. Kunde jobba mig ikapp succesivt. Tyvärr var jag inte tillräckligt med då Rost gjorde en lite krok. Det kunde ha varit chansen att komma förbi och kanske få en liten lucka. Hamnade på en tredjeplats i ledet och det blev även placeringen i mål. Det var bra. Kul tävling.
 
En trevlig helg med bra resultat. Var speciellt med tävling med så pass lite snö och där man i princip genade hela tiden. Rakt på för det mesta. Åtminstone där det fanns snö. Det kan bli lurigt, på ett sätt lättare men samtidigt är det nära till misstag då man fort åker förbi ett spår och blir vilsen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback