Jukola

I väntan på att sticka ut på andrasträckan. Foto: Jonas Birgersson
 
Det var fantastiskt kul att springa Jukola, men det gick inte speciellt bra. Varken för mig eller laget. Förstalaget sprang dock bra ock slutade på en fin-fin åttondeplats.
 
Andrasträckan för mig. Långt och tufft. Peter gick inte riktigt klockrent på förstasträckan, som han annars brukar göra. Jag fick gå ut som 75:a. Det var rejält långt till första kontrollen. Massor med folk i stråken och svårt att ta sig förbi. Jag hittade inget bra vägval utan försökte jaga på framförvarande ryggar i stråket. Efter ett tag fick jag se en ensam löpare en bit fram. Det visade sig vara Anders Nordberg. Perfekt, tänkte jag och hakade på. Vi tog, eller Anders mest, ett sämre vägval. Dessutom blev det en liten krok på själva kontrollen då vi korsade den andra gaffelns stråk.
 
Sedan flöt det på bra och jag tyckte jag sprang bra. Gjorde en liten krok på femman. Formen god. Riktigt kul orientering. Efter varvning följer jag med min lilla klunga på äventyr genom ett grönområde. Riktigt uselt och bökigt, tappar nästan tre minuter på den sträckan! Suck.
 
Springer ifrån den klungan och ikapp en annan. Får dock ställa mig i kö grönområdena. Suck.
 
Lägger sedan en minut på näst sista. Suck.
 
När jag kommer i mål på 60:e plats blir jag besviken. Jag tyckte jag ändå sprungit ok. Och när jag ser tiderna blir jag ännu mer besviken. Skitlångt efter.
 
Men när jag fick se sträcktiderna förstod jag. Tappade 4.56 till förstakontrollen. 2.49 på grönområdesäventyret. Plus mina två enminutersbommar. De två sista kan jag leva med, jag är inte bättre än att det blir några småmissar på en tuff och svår nattbana. Men förstakontrollen och grönområdeshistorien! Nästa åtta minuter på bara dem två kontrollerna. Fan.
 
Besviken alltså. Trots oerhört bra form. Pille.
 
Hade så jävla gärna löpt förstasträckan istället. I förstalaget. Då tror jag att jag hade varit sjukt nöjd med helgen istället.
 
Vi blev 66:a. Helt ok för ett andralag men inte lika bra som de senaste åren då vi varit mellan 35-40.
 
Resultat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback