Stafett och lång i Grönklitt

 
På stafetten körde jag sistasträckan i vårat starka andralag. Blomgren på första och Ulrik på andra gjorde bra sträckor och jag gick ut som tvåa, en och en halv minut efter förstalaget som ledde. Jag inledde fint och plockade mina kontroller utan bekymmer och med god fart. Upp mot femte kontrollen ser jag Peter framför mig. Det var en ganska lång och brant backe, i själva verket var han ca halvminuten före, vilket man normalt inte ser, då det normala synfältet sträcker sig ungefär 10-15 sekunder.
 
Vid sjättekontrollen, som är radio/tv-kontroll är jag 29 sekunder efter. Tyvärr gör jag en grov miss till åttonde kontrollen då jag tappar kontrollen när jag genar över en skoterled. Tappar massor med tid. Är dock fortfarande själv och fortsätter bra. Vid tionde kontrollen kommer Norge och Ryssland ikapp, men jag anför klungan till förvarningen. Det blir hård åkning på slutet och jag får se mig besegrad. Totalt sett ändå en ok sträcka och förstalaget vinner med en minut och vi i andralaget är med och hotar både Norge och Ryssland. Kul att vi har ett (två stafettlag) så starkt svenskt herrlag.
 
Långdistans
Avslutningen på veckan, en långdistans med parstart. Kul! Ett lopp jag sett fram emot. En bana med luriga vägvalssträckor hela tiden, en riktigt bra och kul bana. Totalt sett gör jag ett väldigt bra lopp med få misstag. Tycker jag kämpade på bra mot tröttheten och kunde hålla ihop det hela vägen. Jag blev dock lite besviken då jag "bara" blev tionde man.
 
Efter en nogrannare gps-analys ser jag att jag på för många ställen tappat tid på att inte gena och på några vägval som var sämre. Då rinner tiden iväg tyvärr. Jag gör också många bra sträckor och min fart är bra. Erik vinner med ett riktigt bra lopp där han lyckas pricka in de flesta vägvalen och genen bra. Imponerande! Det är det skidO handlar om - att åka rätt.
 
Vi gör återigen en bra laginsats på herrsidan med fem man topp tio. Kul!
 
Summering
Hela veckan har varit kul och jag är nöjd med mina lopp även om jag saknar pricken över i. Jaktstartsloppet är egentligen en prick över i, men det räknas inte som en enskild tävling tyvärr, men för mig är det är mått på vad pricken över i kan innebära.
 
Hela gänget med åkare, ledare och vallare är riktigt skönt och vi har fantastiskt kul ihop. Därför går det också bra för hela laget. Även om jag mest skriver om mig och herrlaget här så gör tjejlaget det grymt bra med. Ryssland leder nationscupen, men det ska vi ändra på under EM på deras hemmaplan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback