TV-sporten Skidorientering!

 
Det var ett riktigt kul lopp idag. Tight, snabbt och spännande! Och det hela avgjordes på vägval på slutet. Klockrent! Snabbuppspelning av GPS i videoklippet ovan.
 
Tyvärr så blev Hans-Jörgen, Nordebo, Holmberg och Jag diskade då vi åkte genom förbjudet område direkt ut efter kartbytet, som man ser på video- och kartklippet ovan. Märkligt att granath är godkänd? Påverkade inte tävlingen alls egentligen men det är ett solklart regelbrott.
 
Om vi bortser från det. Till 18e kontrollen tar Nordberg och Nordebo vänstervägvalet och HansJörgen, Holmberg, Rost, Jag och Arnesson höger över mördarbacken. Hans-Jörgen och Arnesson tjänar på detta då de orkar åka på. Vi andra tappar. Alltså borde jag gått med norrbottenkillarna till vänster.
 
Till 20:e tar det fyra första högervägvalet och kör grusväg på skrå in mot kontrollen. Holmberg, Rost och jag som ligger några sekunder bakom chansar på det övre vägvalet, vilket vi tappade ca 25sek på. Tråkigt, men i det läget måste man chansa om man vill komma ikapp. Tror det hade varit svårt att ansluta helt till de fyra första om jag tagit deras vägval till 20:e.
 
Hans-Jörgeen vinner klart och Arnesson ger bort både andra och tredjeplatsen då han tar fel vägval till sistakontrollen. Tight in i slutet! Själv hinner jag med att spurta ner Rost trots att han försöker göra en Sjur Röthe på mig innan spurtkorridorerna.
 
Summa sumarum, en av de roligaste skidorienteringarna jag har åkt! Perfekt jaktstart. Så här är skidorientering en perfekt TV-sport. Passar kanske mig bättre med mer orientering och mer smalspår, men det var ändå orienteringen som avgjorde det hela idag även om det var ganska skidåkningsbetonat. Trots det har ingen råd med misstag. Perfekt regi av banläggare Håkan Holmberg. Vad jag har hört av vänner och bekanta var TV-sändningen riktigt bra! (det tycker jag med aven om det inte hade skadat med någon mer kamera i skogen)
 
Länk till TV-sändning
Länk till GPS-tracking

Kommentarer
Postat av: Bojen

Bra men det kan bli bättre med en kamera vid stjärnan ex vis Tycka Till

2013-01-29 @ 11:05:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback