Jaktstarts-SM på Lugnet och respekt för sporten?

Helgens skidO-SM på Lugnet och SM-veckan blev inte riktigt den succé det kunde ha blivit. Stora delar av startfältet blev diskade för att ha kört över förbjudet område.
 
Av respekt för sporten ska man såklart följa regelboken, men det mediala mörker som uppstod efter tävlingarna (0 sekunder skidO i sportspegeln/sportnytt/Svt, inga spaltmeter på de stora nyhetssiterna) tror jag beror på att resultatet blev som det blev. Hade man istället släppt på diskningarna tror jag vi hade haft ett helt annat medialt uppsving för sporten, och det var väl det som var tanken med att ha ett jaktstarts-sm på en följa john-bana i TV? Väl?
 
Förstå mig rätt, jag tycker man ska följa reglerna. Jag brukar alltid bli upprörd och protestera när t.ex internationella arrangörer gång på gång samlar in SI-enheter och godkänner löpare som saknar registrering i SI-pinnen, trots att det står i reglerna att man inte får göra så. Åkare kan bli godkända trots att de själva tagit fel karta. Åkare kan bli godkända trots att det inte åkt samma bana som alla andra (arrangörsmiss i Kazakstan ifjol, helt annan historia). På en av tävlingarna på ski-o-tour fungerade inte tidtagningen, då återskapades resultatlistan av en klubbledares matchningsklocka. Är det respekt för sporten? I skidO kan man inte bli diskad brukar vi svenska landslagsåkare dysfemistiskt raljera över. 
 
På SM nu var det ganska tydligt att många åkare inte tyckte det var tydligt med det förbjudna området. Svårläst på kartan och inte markerat i verkligheten på något sätt. För egen del strulade jag med kartan i kartbytet. När jag väl fick i kartan började jag läsa in senare delar på banan än den kontrollen vi var på väg till. Det var ju trots allt följa john-bana, och det visste jag, det fanns mer avgörande delar av banan än till den kontrollen vi var på väg till när detta inträffade. Detta är jag emellertid väldigt besviken över då jag vill ha kontroll över hela loppet. I hetsen och stressen misslyckades jag och kastade mig in i förbjudet område bakom tre andra åkare. Jag hade dessutom sett halva damstartfältet åka igenom där, vilket någon stans i bakhuvudet väckte tanken att det var en möjlig väg att åka. Att vi åkte där skulle jag säga inte påverkade utfallet av tävlingen alls. Tävlingen avgjordes från 17:e kontrollen till mål. (Att jag sedan gjorde fler dumma beslut i slutet av loppet är jag inte heller speciellt nöjd med för övrigt). Det är såklart helt och hållet mitt fel att jag åkte i förbjudet område och jag accepterar regelbrottet, av respekt för sporten.
 
Det var visserligen inte markerat som ett förbjudet område med avspärrning på kartan, men där det finns en uppenbar risk att åkare kan åka in på förbjudet område bör väl det tecknet användas istället? Eller var så många åkare så klantiga? Eller var det rent utav en arrangörstabbe? Eller en olycklig slump?
 
Lugnet i sig var en arrangörstabbe. En otydlig byggarbetsplats som förvisso bjöd på bra skidO-banor. Jag tänkte mer på att själva stadion var väldigt rörig. SM-veckankonceptet fungerar inte alls. Brummande skotrar som överröstar tv-sändningen och skidåkare som är irriterade över att de inte får åka på de kritiserade banorna på uppvärmningen för att vi ska tävla där. Inte respekt för någon sport.
 
Nåväl, åter till det jag var ute efter i detta inlägg. TV-sändningen från skidO-tävlingarna var bra. Det har jag hört från många håll och kan hålla med i det själv. Även om det finns rum för förbättring (fler kameror, mer alert kommentator osv). Bra för sporten så långt. Jag fick indikationer av vänner, kollegor och bekanta att det var bra och spännande och att de tyckte det var synd på mitt dåliga vägval på slutet av banan. Jag tackade och förklarade att det var synd på diskningen bara. Diskning? Vilken diskning? - Svarde de. Det gick aldrig fram i sändningen att någon blev diskad.
 
Därav mediamörkret. Eftersom det blev en märklig situation då tvåan vann, fyran tog silver och sjuan i mål tog brons. I damklassen blev åkare diskade efter prisutdelning, vilket genererade en annan prispall. Genom detta kunde man inte på något vis klippa ihop ett vettigt sammandrag från tävlingen att visa i t.ex Sportspegeln eller Vinterstudion. Inte bra väl? För det var väl det vi ville med att ha en bana som var lagd för att få spännande man-mot-man-kamper. TV-vänligt. Sälja in sporten som TV-sport för att på sikt kunna visa "riktig" skidO i rutan? Eller är jag fel ute? Vi lyckades nästan.
 
Vi tummar på utformningen av vår sport för att gynna vår sport medialt, varför kan vi inte då tumma på en regel som skulle gynna vår sport medialt? Som var målet med tävlingen? Jag tycker man (arrangören, juryn, förbundet) skulle tagit det beslut som hade gynnat sporten mest; att låta bli att diska löparna som åkte i förbjudet område. Det hade troligen genererat mer utrymme i media, inslag i Sportspegeln, på svt och i nyhetskanalerna. Det hade på något märkligt vis faktiskt varit respekt för sporten.
 
 
-----
Notera att detta är några tankar utifrån vad jag tror är bäst för sporten. Jag vill inte kritisera arrangören av SkidO-SM, tvärt om, tävlingen var perfekt regisserad för TV-formatet. Jag vill bara diskutera och ventilera några funderingar om vad som hade varit bäst för vår sport. Hade det varit ett vanligt skidO-SM i traditionellt snitt hade jag tyckt diskningarna varit självklara.
 

Kommentarer
Postat av: Olof Frænell

Eftersom det var så diffust på kartan hade väl arrangörerna tydligt påpekat det i PM? Det var ju väl ert uppvärmningsområde?

2013-02-02 @ 19:06:06
Postat av: Martin

Olof>> Inget förtydligande. Arrangören kunde gott ha gjort det tydligare eller flyttat upp startpunkten närmare skogen

2013-02-03 @ 21:35:37
Postat av: Zerbembasqwibo

Intressant inlägg! Ska fundera om jag håller med dig... :)

2013-02-10 @ 20:58:55
Postat av: Hammer

Zerbembasqwibo> Det funderar jag med på =)

2013-02-12 @ 19:06:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback