Världscupsöppning i Ylläs

Inför första varvningen på lången. Alla tre bilder tagna av Skogssportsmalin
 
Det blev en helt ok inledning på världscupen. Bra lopp men lite dåligt betalt placeringsmässigt kan man sammanfatta det hela som. Överlag väldigt tighta lopp vilket tyder på att konkurrensen blivit hårdare. Kul!
 
Det blev ingen mixstafett för min del då Linda blev sjuk och vi blev DNS. Var dock skönt att stå över med tanke på att det blev en extrainsatt tävling på lördagen då onsdagens strukna medeldistans kördes om.
 
Fredag, långdistans mass-start
Fick en bra start och lade mig i rygg på Lamov och Rost. Hamnade sedan själv på min gaffel och fortsatte metodiskt och bra. Går bra även ut på andra varvet. Börjar sedan göra lite misstag och blir trött i slutet. På sista gemensamma slingan försöker jag plocka platser med ett eget vägval men faller på eget grepp då jag kör fel i en korsning. Blir nästintill överkörd av en finne och tappar två platser vid nästa kontroll. Avslutar sedan bra och spurtar ner samme finne. Blir trettonde. Helt ok och ungefär två och en halv minut efter. Kände mig stark och är nöjd hur jag genomförde första 70% av loppet. Kändes som jag hade möjlighet till något större i detta lopp men jag är ändå nöjd då mycket var bra.
 
Lördag, medeldistans med individuell start
Återigen bra inledning och bra flyt. Krånglar lite i fjärilen men det är på det hela väldigt bra. På sträckan ut från boet gör jag en ganska stor miss då jag hamnar efter i kartläsningen och missbedömmer korsningarna. På det hela ett bra lopp som jag är nöjd med. Placeringen är dock en ganska blygsam sjuttondeplats i detta tighta race. Många som är på hugget, kul! 
 
Söndag, sprint
Bra lopp rakt igenom. Behagliga -9 vid start och mål. Väldigt obehagliga -20 till -30 på vägen ner till tvåan och trean. En otroligt tydlig och oangenäm gräns mellan varmt och kallt. Min vänstra örsnibb fryser till is. Orienteringen flyter på bra. Bra fart, bra flyt. Ner till sjätte kontrollen känns det som att det rinner ner varmt vatten i min vänstra örsnibb och det är signal om att det inte står helt rätt till med örsnibben. Nåväl, inget att reflektera mer över. Tuggar på bra resten av banan. Spurtar i mål på en tiondeplats, 29 sekunder efter Moholdt som tar sin första världscupseger. Återigen ett bra lopp och återigen en grymt tät resultatlista. Jättenöjd med mitt genomförande av loppet. Örsnibben inte så nöjd men dubbelt som stor som innan.
 
Sammanfattningsvis
Överlag tre riktigt bra lopp av mig. Även det strukna loppet på onsdagen var bra. Placeringarna har dock inte varit i nivå vad jag önskat men fortsätter jag göra bra lopp tror jag de finare placeringarna kommer. Kul också att vi har en riktigt bra herrtrupp nu där alla sex grabbar var topp tio under dessa tre tävlingar. Och givietvis var det skitkul att vara iväg en vecka med laget i magiskt fina Ylläs och Äkäslompolo. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback