Summering av Världscupen i Kazakstan

Bra tävlingar och bra resultat. Jag är nöjd. Det var häftigt att se ett nytt land även om hemresan var riktigt påfrestande.

Sprinten, 15:e
Var seg i kroppen sedan EM-tävlingarna, men kanske främst resan från Ukraina till Kazakstan. Gjorde två slarviga misstag som kostade ungefär en halvminut. Hade jag haft samma speed i kroppen som i de övriga loppen i Kazakstan tror jag att placeringen hade blivit bättre.

Lång, 8:a
Yes, detta är den roligaste bana jag åkt! Tufft, långt och tekniskt. Lägg där till tjugo minusgrader vid start. Mums! Banan bjöd på tre varv. Hittade inte flytet på första varvet utan gjorde flera småmisstag. Andra varvet gick bra förutom två sträckor där jag tappade lite väl mycket tid. Sista varvet gick kanon förutom första kontrollen. Fysiskt kände jag mig stark och det var skönt att kunna hålla farten hela vägen. Höll på att frysa öronen av mig när jag tappade mössan på andra varvet, men som tur var kunde jag dra upp min buff och köra "påskkärring style" resten av loppet. Trugan på högerstaven vred sig ca 10 stavtag från sista kontrollen, tur det inte hände tidigare! Lite retligt att jag hade nio sekunder till placeringen framför, men det kändes absolut som jag hade farten för en riktigt fin placering i detta lopp. Undviker jag de stora misstagen är pallen inte långt borta. Nöjd med dagen.

Kartor:
Varv1
Varv2
Varv3

Medel mass-start, 8a
Kände mig stark idag med. Riktigt kul och snabbt lopp. 3.50min/km fågelvägen i ett tekniskt spårsystem. Mass-start gör sig bäst på medeldistans. Bra gafflat, åkte själv halva första varvet och nästan hela andravarvet. Gör tyvärr ett femtonsekundersmisstag i slutet, som visade sig vara ganska avgörande. Ut på sista är vi ett ganska stort gäng, men sprider ut oss på olika gafflingar. När gafflingarna går ihop inför den gemensamma avslutningen är vi nio man som är kvar. Tyvärr ligger jag åtta och det är svårt att gå förbi. Men jag är nöjd med åttondeplatsen. Det är dock lite trist då man ser pallplatsen på upploppet. "Dåligt betalt för ett sådant lopp", som Lasse Moholt sade till mig efteråt. 26 sekunder till seger, 17 till brons. Det är bra. Det är nära. Jag är såklart jättenöjd med loppet. Placeringen också, gött med en till topp8. Kul att Peter och Erik tog en dubbelseger åt oss. Josefine och Tove gjorde det på damsidan med.

Sprint-stafett, dnf
Jag och Kajsa skulle köra i SWE3. Men tyvärr känner Kajsa av halsont och upptäcker detta så pass sent att vi inte kan kasta om lagen. Därför får jag endast starta på förstasträckan. Trist. Men förstasträckan går bra. Åkte med en goprokamera på skallen, kanske kommer ut något publikt material. Själva tävlingen var riktigt najs med ett väldigt tätt spårsystem och mycket teknisk skidorientering. Sverige hade en dålig dag och det ryska segrarlaget imponerade.

Totalt sett en lyckad vistelse i nästa års VM-land. Det känns bra. Kazakerna arrangerade riktigt fina tävlingar, kanske de allra bästa jag varit på. Känns bra att jag fått till bra resultat på både EM och i Kazakstan, äntligen får man lite betalt för träningen. Nu ska jag mura in formen i en burk ravioli (som Johan Olsson skrev på sin blogg efter världscupen i Polen) och plocka fram den i Boden vid världscupsavslutningen om två veckor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback