Trubbel med bilen

Det har varit två struliga dagar för mig och gammskodan. Kontrollbesiktningsdags. Inget jätteskrämmande då det egentligen inte finns några egentliga brister på de punkter som kontrolleras på en kontrollbesiktning. Däremot blev det jobbigt när låset gav upp i söndags kväll.

Jag och Arnesson var på butiken och handlade. När vi skulle åka hem och jag ska låsa upp dörren snurrar bara låskolven. Inget bra tecken. Efter en hel del försök ger vi upp och knallar hem för att hämta låsolja mm. Vi tar Arnessons bil tillbaka och försöker med varsin nyckel. Oljar och lirkar. Låset på bakluckan har ergat igen och är hopplöst stumt. Tillslut, på något sätt går låset på förardörren upp. Gött, bara åka hem.

Snurrande låskolv

Då kommer frågan. Ska jag låsa eller lämna bilen öppen? Jag testar att låsa och stänga dörren några gånger (med backluckan öppen utifall det skulle gå snett). Jag utvecklade alltså en teknik för att öppna dörren trots slirande låskolv.

Trodde jag.

Måndag morgon, dörren går inte att öppna. Måndag lite senare morgon, dörren går inte att öppna. Hela dagen samma visa. Alla försök går snett. Det ska även läggas till att jag inte vågat tacka ja till de återbudstider jag blivit erbjuden på kontrollbesiktningen för att jag inte kan lita på att låset går att öppna. Jag beslutar mig för att så fort jag får en tid ringer jag låssmeden (bärgaren, kan låsöppning). Men jag får inte tag på någon tid på hela dagen. På kvällen kommer det ett sms om att det finns en tid tis morgon kl 08:00. Jag chansar. Bokar tiden. Känner på mig att det kan bli tight.

Bilen ser ut att frysa

Tisdag morgon 06:30. -14 grader. Ringer bärgaren. 07:20 rullar bärgaren in på parkeringen. Gammskodan ser ut att frysa. På bästa inbrottsmanér börjar bärgarkillen att lirka med specialverktyg. 07:48 går låset upp. 07.50 betalar jag honom svart (60% av priset) vid bankomaten vid jaxrondellen. 07.53 lämnar jag carporten utanför jaxgymmet där jag kört kupévärmaren på vindrutan i 2min och gjort några snabbreparationer (silvertejp). 07.58 checkar jag in på en öde bilbesiktning. 08.00 blir jag invinkad av besiktningsmannen. Jag berättar att jag haft problem med låset och stressat dit. Besiktningsmannen ber mig varva ner med en kopp kaffe. Sedan följer jag med på genomgången av bilen och ställer nyfikna frågor. Riktigt trevligt faktiskt. 08.17 blir bilen godkänd. En oerhörd lättnad.

Faktum kvarstår dock att låset är trasigt. Eftersom jag bor i Borlänge känns det dumt att ha bilen stående olåst. Lyckligtvis kunde verkstaden ta emot den och om de får en lucka kan de fixa låset. Så nu står gammskodan i säkert förvar hos verkstaden. Känns egendomligt att lämna in bilen på verkstaden direkt efter att den blivit godkänd på kontrollbesiktningen. Men jag resonerar som så att det är bra att kunna låsa bilen. Och kunna öppna den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback