Hemma igen

Sista dagen på EM var stafett. Kul även om jag inte åkt tillräckligt bra för att få en plats i förstalaget. Åkte förstasträckan och det gick ganska bra. Kände mig ganska pigg. Åkte med Finska laget i princip hela banan. Problemet var att jag inte ville hjälpa honom, så jag höll igen lite och släppte upp finnen för det mesta. Efter varvningen var vi fyra lag ihop. Två svenska, Finland och Norge. Johan i förstalaget tog ett vägval rakt över berget tillbaka mot mål, jag tänkte följa men tänkte samtidigt att jag skulle försöka få med mig finnen på ett annat vägval för att Johan skulle få lucka. Det lyckades. Jag svängde vänster, finnen följde och jag släppte upp finnen som fick dra. Tyvärr tappade jag också på detta, men i mål fick i alla fall Johan 18sek lucka till Finland. Själv tappade jag lite mer då jag bommade näst sista kontrollen. Hade egentligen velat åka andrasträckan.

Mitt lag blev diskat. Joel åkte bra på andrasträckan och Erik Blomgren hoppade in som reserv på sista och skötte sig fint. Tyvärr var det detta vi föll på. Carl blev under natten sjuk, men meddelade bara Erik som kunde hoppa in som reserv. Detta medförde att vi aldrig gjorde någon namnändring före start, vilket man måste göra. Tråkigt att bli diskad.

Jag fick med mig två bra lopp från EM. Masstarten och stafetten. Sprinten gav en ok placering men loppet var dåligt. Lången var katastrof då kroppen inte var med i matchen alls. Skönt att det vände, på resen av loppen kände jag mig i normal form. Skulle ha behövt lången för att vara inne i tävlandet inför sprinten, nu blev jag istället stirrig och lade bort mycket tid under de inledande kontrollerna istället.

Totalt sätt är detta mästerskap ett bevis på att jag tagit ett kliv framåt denna säsong. Vilket jag kommer ta med mig till VM. Trots lite misstag hänger jag med och tar mina bästa EM-placeringar hittils. Med bättre orientering är medaljerna inte långt borta. Tidigare har jag tyckt att jag varit nära topp 10 och att det varit realistiskt. Nu är jag där och lika nära medaljerna i tid som jag var nära topp10 i tid förut. Ungefär.

Tävlingarna har varit kanonfina med bra spårsystem och banor. Lägg där till kanonväder hela veckan. Förvisso tycker jag det var ett dåligt upplägg på masstarten då det blev trängsel och köande vilket jag ser som en orättvis spridningsmetod. Sprinten var riktigt bra tycker jag med intensiv orientering hela vägen. Stafetten bjöd på intressanta sträckor och med hjälp av GPS-trackingen blev det riktigt spännande att följa upplösningen i slutet av tävlingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback