Utvärdering OL-Säsongen 2010

I stort en bra orienteringssäsong för min del. Jag har tagit några kliv mot tidigare säsonger. Skadeproblemssäsongen 2009 är inte en rättvis jämförelse, men mot säsongen 2008 kan jag jämföra mina prestationer. 2010 års säsong är i paritet och på vissa punkter bättre än 2008. Däremot är min känsla att jag var mer stabil tekniskt 2008. 2010 ärs säsong var alltså en bra säsong för mig. Finns bitar jag tar med mig in till skidorienteringssäsongen, vilket är fördelen för oss dubbelidrottare.

Stafetter
Jag har gjort mycket bra prestationer på de små stafetterna (
Kolmården, Stigtomta, DM). I princip bara bra lopp. Däremot på de stora stafetterna har jag inte riktigt presterat som jag önskat. Ca 5min efter bästa sträcktid på 10mila, Jukola och SM (dock var det speciellt med gafflarna, då jag räknar mitt SM-stafettlopp som bra, 1.40 efter bästa med långa gaffeln som jag också hade). Även på Smålandskavlen tappade jag 5min efter ett mindre bra lopp. Däremot är det samtidigt positivt att min lägstanivå höjts en del. Men mentalt måste jag jobba mer på att leverera när det gäller.

Individuellt
Final på både medel-SM och lång-SM. 23:a på lång-SM är jag väldigt nöjd med. Topp10 är väldigt tufft men mitt långsiktiga mål. Kanonbra fysisk form på O-Ringen, snubblande nära etappseger på tredje etappen då jag sprang oerhört bra fram tills jag väggade. Resten av veckan var medioker, men farten hög, även om jag kände mig som ett sänke. Jag ska erkänna att jag inte hade någon mental laddning för O-Ringen då jag tyckte det kändes avslaget att inte springa huvudklass trots att det var bra motstånd i H21L. Jag hade ändå förberett mig bra och kan ta med mig att jag lyckades med att vara i fysiskt slag. På WOC-tour orienterade jag riktigt bra och tog med mig och förvaltade de känslorna på ett bra sätt på SM. Vann även E2-klassen på elitserien i Avesta vilket jag måste se som en framgång.

Orienteringstekniskt
Jag har försökt träna fler teknikpass och fler pass med karta. Detta har varit bra, men jag kan bli bättre, jag har fortfarande en förhållandevis låg andel teknikpass. Det jag också har kommit fram till efter säsongen är att det är viktigt för mig att springa tävlingar för att få in tekniken bättre i tävlingsfart. På egen hand klarar jag inte av att få samma kvalité. Sparring på gemensamma träningar är dock bra men jag har inte genomfört speciellt många sådana pass. Jag valde att välja bort tävlingar under säsongen för att göra annat, vilket har haft en negativ inverkan på ol-tekniken, men positiv inverkan på mig i övrigt.

Fysiskt
Jag känner att jag tagit ett kliv fysiskt. Min satsaning mot att springa mer löptävlingar har burit frukt. Framförallt att jag har kunnat springa mycket har varit inspirerande och utvecklande.

Mentalt
I och med en höjd fysisk nivå har jag kunnat känna mig tryggare i att min fart räcker. Däremot har jag mycket att jobba på mentalt då jag gjort några dåliga prestationer på viktiga tävlingar.

Sjukdom/Skador

Blev sjuk under/efter 10mila. Blev sedan frisk lagom till Sprint-SM och elitserien i Arvika. Var där väldigt under isen och presterade inte bra. I övrigt inga större problem. Hade lite problem med ett knä i maj där jag tog det försiktigt med löpträning i tre veckor.

Jobb kontra träning
I augusti gick jag ner från heltid till att jobba 50%. Något som jag längtat efter och som gav mig ett lyft träningsmässigt. Således har jag kämpat mig igenom drygt ett år av heltidsjobb, vilket har varit tufft men samtidigt utvecklande och roligt. Jag känner att jag vuxit som människa och även blivit en bättre idrottare. Numer kan jag träna mer, effektivare, längre och friare. Möjligheterna att åka iväg på läger har såklart ökat. Kombinationen och planeringen av jobb och arbete har fungerat väldigt bra och jag har hittat en bra modell som passar mig. Speciellt mot min skido-satsning känns detta bra.


Milstolpar 2010
- Första gången till final på lång-SM och Medel-SM som senior
- Seger i E2 på elitseriedeltävling
- DM-guld i stafett
- Höjd löpkapacitet
- 32 sek från etappseger på O-Ringen (Dock inte huvudklass)
- Första gången ny nummerlapp på O-Ringen (Dock inte huvudklass)
- 11 sek efter Jerker på en sprinttävling!
- 610h träning (510 pass varav 111 OL, 51 skidO, 43 vilodagar, 9 sjukdagar)

Bästa lopp

WOC-Tour etapp 4. Kanobra tekniskt men inte något vidare fysiskt. Mitt bästa lopp tekniskt sett under säsongen.

Bubblare:
O-Ringen Etapp 3. Hade bestämt mig för att vinna. Sprang sjukt fort och orienterade utan bekymmer. Ledde med 3min efter knappa timmen, sedan väggade jag och gjorde flera misstag. Tiden tas från start till mål, men känslan den första timmen tar jag med mig.

Viktigast lopp
Kolmårdskavlen, sträcka 2. Kände att jag var tillbaka på samma nivå som 2008.

Finast terräng
Etapp 2 WOC-Tour, fantastisk terräng. Medel-VM-kvalet gick på samma karta dagen innan.

Tuffast terräng
Jukola


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback