Bra avslutning på säsongen

Då var säsongen över. Kändes bra att avsluta med bra lopp på tävlingarna i Ånn efter mina dåliga lopp i Bulgarien och Rumänien.

Sprint
Ett ok lopp men gjorde några misstag, framförallt ett 25-sekunderstapp till tredjekontrollen. Räckte till en 13:e plats och därmed personligt rekord. Kändes som jag höll bra fart.

Medel
Ett riktigt bra förstavarv tyckte jag, tills jag såg sträcktiderna och såg att jag tappade 43 sek till andra kontrollen. Andra varvet kantades av ganska många småmisstag och ett dåligt vägval på den sista längre sträckan. Föll från nionde till trettonde plats. Egentligen nöjd men grämer mig lite över att jag lade bort topp10-platsen. 13:e igen är bra.

Stafett
Åkte andrasträckan i SWE2 med Joel på första och David Beijmer på sistasträckan. Fick ett fint utgångsläge då alla lagen var med på förstasträckan. Öppnade riktigt bra och körde ikapp RUS1 till förstakontrollen. Där tog emellertid  det roliga slut då jag hängde med ryssen på en riktig groda till andrakontrollen och dessutom tappade hans rygg. En minut är oerhört mycket tid på en stafett. Men vi blev 6:a tillslut efter en bra laginsats förutom min andrakontroll.

Ultralång
Mandomsprovet, 34,5km fågelvägen. Först tre gafflade 9,5km-varv plus en avslutande gemensam slinga. Fick en ganska dålig start då jag låg till vänster i klungan och skulle ta höger vid startpunkten. Kom således sist ut från startpunkten. Låg långt bak i ledet ända fram till halva förstavarvet. Tror att jag agerade rätt och tog det lugnt istället för att stressa. Gjorde en trettiosekundersbom efter första vätskan men var ändå med rätt bra in till varvning. Åkte med storfräsarna större delen av banan och orienteringen flöt på fint och tempot kändes bra. Ut på den sista halvan av de tre gafflade varven blev jag för första gången ensam. Det kändes speciellt. Fortsatte åka bra men saknade lite draghjälp. In mot sista varvningen såg jag Lamov, Hasse-Jögge och Påsen skymta framför mig. In till första kontrollen på sista rundan mötte jag Lamov och var inte alls speciellt långt efter. Men på smalspåren uppför på väg till andra kontrollen fick jag kramp. Magen strejkade och jag tog mig nätt och jämnt framåt. Tappade en halvminut på sträckan och jag kände hur åkare närmade sig bakom. Ryssen Grigorev kom ikapp till trean och jag blev osäker på vägval till fyran. Ryssen gick om och jag hakade på. Lyckligtvis var det bredspår nästan hela vägen hem så där kunde jag åka stort utan krampkänningar. Rost och en finne jagade bakom. Luckan till ryssen var lite för stor vid sistakontrollen för att jag skulle kunna ta honom i spurten. En meter för långsam var jag. Men jag bärgade topp10-platsen och är mycket nöjd

Resultat från tävlingarna
Totalställning i Världscupen

Efter min lyckade värlscupavslutning klättrade jag till en slutlig 17:e-plats i totalen. Nära målet som var topp 15 men jag kan inte vara nöjd med WC-säsongen som helhet då jag tycker att jag presterade riktigt dåligt i Bulgarien och Rumänien. Visserligen var det en annan typ av skidorientering där som har betydligt större tyngd på ren skidåkning, men det är något jag borde klara av bättre. Det blev inte bättre av att jag missade formen under de två veckorna heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback