Etapp 4 och 5 WOC-tour

Efter en "vilodag" där jag var med på WOC on wheels var det två goa etapper kvar på WOC-tour. Denna gång med samma TC som VM-finaltävlingarna, i Granåsen.

Etapp 4, medel
Var riktigt trött och sliten men orienterade riktigt bra. Ingen kontrollbom men lite tveksam på några ställen och tappade mycket på att köra rakt på till tvåan istället för att runda. Även i slutet borde jag rundat till 13:e istället för att köra rakt på. Känns bra att orienteringen fungerar bra. 4:a blev jag på etappen.

Etapp 5, jaktstart, lång
Gick ut som sjua, 8 sek efter Ulf Forseth Indgaard och Simon Hodler. Dum som jag är råhängde jag till första kontrollen för att läsa in ett bra vägval till andra kontrollen. Pga detta drogs jag med på en 40-sekundersbom. trots det kom vi ikapp Erik Sagvolden vid första kontrollen. Redan här var vi alltså fyra pers tillsammans. Ulf och Simon var starkare rent löpmässigt denna dagen, jag fick slita för att hänga med. Tog ett eget vägval till femman och tappade 90 sek. Då blev jag ikappsprungen av Eirik Martens Svensen. Efter det orienterade jag väldigt bra och kom ikapp Ulf och Simon igen. Till 15e tar jag och Eirik ett bättre vägval och kommer loss. Tyvärr dundertabbar jag mig vid näst sista och Eirik får en ointaglig lucka. Tyvärr möter jag även Simon när jag löper upp mot näst sista. Blir således sexa i totalen. Helt ok, men med tanke på att jag hade fjärdeplatsen som i en ask var jag såklart ganska arg efter målgång.

Totalt sett en bra vecka av mig. Stabil orientering, men lite trötta ben. Körde dubbla pass mån-ons, och tävlade rullskids-o på vilodagen. Vilket var bra träning men inte optimalt för formen på de sista tävlingarna. Målet var att orientera stabilt vilket jag tycker att jag uppfyllde. Tävlingarna bjöd på oerhört bra terräng, kartor och banor. Årets bästa kanske. Det enda jag är lite besviken över är att man inte har så mycket för att gå stabilt på dessa tävlingar då totalen räknas ihop med en konstig formel (där man bara räknade 3 av de 4 första tävlingarna). Där sprinten blev väldigt avgörande (med 3.17*tiden man var efter på etappen). Och eftersom jag sprang dåligt där så tappade jag i totalen mot de andra runt mig i resultatlistan. Hade jag orienterat såhär bra på O-Ringen hade jag vunnit min klass.

Resultatsidan för WOC-tour
Totalresultaten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback