Resumé NOM

Sprint
Startade riktigt bra, farten var god och karläsningen flöt på. Till fjärde kontrollen tappade jag lite tid, ser det inte som en bom utan att vägvalet jag tog inte var snabbast. Låg där på en tredjeplats. Till femman missade jag ett avgörande gen, tappade 15 sek. Sjätte kontrollen tog jag bra och såhär långt är loppet bra. Men till sjunde kontrollen skiter det sig. Jag kan inte bestämma mig vilket vägval jag ska ta och svänger höger när jag ska rakt fram. Jag får vända och tappar kontrollen över loppet. Tar fel vägval och kastar mig in på ett gen. Ett uselt gen, ramlar, fastnar, ramlar, tappar 33 sek. Två kontroller kvar. Inte nöjd.



Lång
Revanschsugen, speciellt då jag kände att farten fanns på sprinten. Det skulle bli långt och tufft och svårt. Perfekt. Jag startade i Par med Matti Keskinarkaus och hade som mål att åka lika fort som han de första två varven för att sedan kunna spurta ner honom på det sista gemensamma varvet. Öppnade hårt och körde på bra, gjorde dock några småmissar på det första varvet. På andra varvet började jag bli trött och gjorde lite mer misstag. Till varvningen hade jag tappat lite mer tid och även någon placering. Jag fick en rejäl portion sportdryck och gel, vilket gav en kick. Tyvärr såg jag inte till Matti men fick matchning om att det var tätt framåt. Jag tyckte jag kunde åka fort och mötte Matti på ett spår, låg där en minut efter honom. Tyvärr gjorde jag ett större misstag på ca 30 sek två kontroller senare, och var lite tveksam över ett spår i en uppförsbacke. Men jag gav inte upp och pressade på in i mål. Gled in på en fjärdeplats, Mycket nöjd! var hela 1.45 upp till bronset så medalj hade blivit tufft. Soloåkning hela vägen gör att jag värderar loppet högt.



Medel
Ingen NOM-status på detta lopp. Parstart även denna dag och jag fick starta sist, ensam. Småstrulade mycket på första varvet och var 12a i varvningen. Hade inte samma fart som på lången kände jag. Andravarvet var egentligen ganska bra, men ingen toppfart. Blev 10, egentligen ganska bra, men jag är inte nöjd. En jävligt lång medeldistans, 50% längre segrartid än vad det ska vara på medeldistans...

Stafett
Hade behövt ett bättre lopp på medeln för att få chansen i förstalaget, Rollen och Påsen var självskrivna. Desto jämnare för JG, Nordebo och mig. JG fick förtroendet och förvaltade det väl. Nordebo skulle ha gått förstasträckan, jag andra och Joel sista i SWE2. Men Nordebo fick kasta in handduken på morgonkvisten pga halsont. Således fick jag debutera som startman i stora sammanhang. Hade helt fel taktik. Körde hårt i början och hade ingen före mig de första fyra kontrollerna. På långsträckan till femman, som var gemensam, släppte jag upp ett finskt lag som fick dra, eftersom jag inte såg JG bakom mig. Han var dock med och jag agerade hjälpryttare då vi tog ett eget vägval. Tyvärr var jag inte tillräckligt fokuserad och svängde ner på fel spår nära kontrollen. Resten av loppet blev solo och jag tappade en del på gaffling om jag förstår sträcktiderna rätt. Var för långt efter in i mål för att vara nöjd. Växlade ut till reserven Nilsson, som hade en mindre bra dag. Joel åkte ok på sista. Förstalaget vann. Varför kör jag inte samma förstasträckstaktik som i ol? Hatar mig själv lite...

Kommentarer
Postat av: JG

Vart är resumén från JVM-banketten då `?

2009-02-03 @ 23:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback