Swedish Ski-O Tour

Det blev kallt och härligt i Vemdalen. Fina förutsättningar för bra tävlingar. Även om det var lite klantigt av arrangören att arrangera en medeldistans som mer liknar en långdistans. Sedan är jag också skeptisk till lördagens tävlingsform, kortdistans+jaktstart på sprint. Bortsett från det var det riktigt fina banor och arrangören bjöd på fina tävlingar.

Natt, Onsdag
Öppnade bra och hittade ett fint flyt. Till tian tappade jag kartkontakten och gjorde ett ganska stort misstag, ca 45 sekunder. Kom sedan snabbt tillbaka i flytet, men till 14:e gjorde jag bort mig rejält. Det var en riktigt klurig sträcka där man skulle passera en bäck, jättelångt åt höger eller jättelångt åt vänster. Eller köra rakt över bäcken (och bryta mot tävlingsreglerna?). Hursomhelst blev denna sträcka väldigt avgörande och jag försökte själv gena över bäcken men fick vända och tappade väldigt mycket tid. Blev sexa.

Träningsläger, Torsdag-Fredag
-20 men träning i moderat tempo gick finfint. Kanonfina övningar och ett perfekt tillfälle att öva upp kartläsningen. Vi landslagsåkare hade även en skido-skid-teknikgenomgång för kidsen som var där på träningsläger. Vilket var mycket uppskattat (fattade jag det som). Jag och Kajjan undervisade i stakning på smalspår. Vi påpekade och visade vikten av att verkligen få med sig magen i stakrörelsen. Så mycket att jag fick ett fint träningsvärk på köpet =)

Sprint-stafett, Fredag
I Lag med Erik Malmberg lyckades vi skida in på en fin sjätteplats. Jag körde sträcka ett och tre. Tyckte att jag gjorde bra sträckor, dock ett misstag per sträcka. Erik åkte även han bra och vi var nöjda.

Kortdistans + Jaktstart sprint, Lördag
Kallt, ungomarna fick inte åka. En mycket fysisk bana. Tyckte jag gjorde ett bra lopp. Dock var jag inte snabb på bredspåren och tappade lite väl mycket tid upp till tredje kontrollen. Åkte i övrigt bra men gjorde ett dåligt vägval i slutskedet där jag tappade ca 30 sek. 5:a, nöjd med det, dock ingen i närheten inför jaktstarten.

Jaktstarten var en ganska enkel sprintbana då vi "åkt ut" sprintområdet på sprintstafetten. Ett dåligt vägval, annars bra. Solo hela vägen då jag hade 30 sek fram till närmaste framåt, och lika långt bakåt. Ganska värdelös tävlingsform då ingenting händer. Och vi fyra första hade i princip samma individuella tid på sprinten (skilde 7sek mellan snabbast och långsammaste). Blev 4:a efter jag passerat Hasse-Jögge som åkte lugnt och dessutom bröt skidan.

"Medeldistans", Söndag

Snöfall och lite mildare idag, bara -12. En väldigt lång medeldistnas, hade räckt att bara åka första varvet. Hur som helst en riktigt fin och utmanande bana. Hade dock problem att hitta flytet. Strulade mycket på första varvet, men hade bitvis bra fart kändes det som. Vid femman gick bandet på klockan sönder och jag fick köra med klockan i vindkallingarna resten av loppet. Andra varvet bjöd på mindre problem men jag ställde till det på en sträcka där jag genade lite dumt och blev väldigt osäker på vart jag var någonstans. Hade otur med sekundrarna och tappade två placeringar på andra varvet. 16 sek snabbare och jag hade varit fyra istället för sexa.

Resultat

Jag är nöjd med helgen och har fått ett fint kvitto på att jag kan åka fort och rätt även om det finns mer att ta av. Blev femma totalt i "touren". Formen har inte varit den bästa hittils i år, men nu i helgen kändes det som att den var där den ska vara i början på säsongen. Grymt kul var det i alla fall. Skido is the grej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback